Cum sa construiesti un plan de afaceri complet

Data publicare articol:
Data revizuire articol:

Ideea ta de business este o forma detaliata a planului de afaceri. Daca investesti timp si efort pentru a construi un plan de afaceri realist, iti vei atinge mai usor obiectivele pe termen scurt si lung. De asemenea, vei avea o imagine de ansamblu asupra bugetului viitoarei firme.

Vezi mai jos ce este un plan de afaceri, care este rolul sau, cum arata structura unui plan de afaceri, cum sa construiesti un plan de afaceri complet, precum si doua modele de plan de afaceri.

  • Ce este un plan de afaceri
  • Care este rolul planului de afaceri
  • Care este structura planului de afaceri
  • Cum se construieste un plan de afaceri
  • Model plan de afaceri 

Ce este un plan de afaceri

Poate ca ti-ai pus de multe ori intrebarea „Ce este un plan de afaceri?”. Asa cum ii spune si numele este o planificare a businessului pe care doresti sa il lansezi. Un plan de afaceri este un fel de harta care include elemente ce tin de departamentul financiar, marketing si operatiuni. Atat afacerile clasice, cat si start-upurile folosesc cu succes planul de afaceri.  

Acest document este important atat intern, cat si extern. De exemplu, un plan de afaceri bine scris poate atrage noi investitori chiar inainte ca o companie sa fie lansata. De asemenea, te poate ajuta sa obtii un credit de la institutiile financiar-bancare.

Mai apoi, planul de afaceri aduce pe aceeasi lungime de unda managementul si angajatii; acestia vor sti care sunt obiectivele strategice. In mod ideal, planul de afaceri este actualizat periodic pentru a reflecta cat mai bine obiectivele atinse sau alte schimbari aparute legate de productie, vanzari, marketing. Uneori, o firma cu experienta creeaza un nou plan de afaceri daca doreste sa intre pe o alta piata sau produce o gama noua de produse.

👉 Vrei sa organizezi in mod eficient activitatea firmei? Apeleaza cu incredere la programele de gestiune si servicii de la Sedona. Vei avea acces la tehnologii de ultima ora in ceea ce priveste gestiunea de magazin, comert electronic sau licente software. 

Care este rolul planului de afaceri

Oare chiar este necesar un plan de afaceri? Intocmirea sa poate lua cateva ore bune, iar unii antreprenori aflati la inceput de drum aleg sa descopere lucrurile din mers. O strategie gresita. Sa pornesti pe drumul antreprenoriatului fara un plan de afaceri este ca si cum ai pleca in drumetie fara harta sau GPS.

Chiar daca esti motivat si plin de energie, la un moment dat, te vei rataci. Rolul planului de afaceri este de a te ajuta sa iti dai seama ce iti doresti de la afaceri si in ce directie doresti sa se indrepte. Iata alte cateva motive pentru a construi un plan de afaceri:

  • Te ajuta sa iei deciziile importante pentru business – un rol esential al planului de afaceri este ca te ajuta sa iei decizii mai bune. Ca antreprenor, va trebui sa iei multe decizii zilnic, inclusiv in situatii de criza. Foarte multi antreprenori nu isi permit luxul de a petrece mult timp pentru a studia efectele unei decizii. Aici intervine planul de afaceri. Construirea sa iti va permite sa descoperi mai repede raspunsurile la intrebarile majore legate de business cu mult timp inainte. De asemenea, atunci cand creezi planul de afaceri esti fortat sa te gandesti la anumite elemente ale businessului chiar inainte de lansarea sa, precum ce produse vei vinde si cui, dar si care sunt elementele strategiei de marketing;
  • Te ajuta sa gasesti raspunsuri – chiar daca documentul in sine ar disparea imediat dupa ce l-ai creat, actiunea de intocmire te va fi ajutat sa ai o viziune realista a afacerii tale si sa descoperi care sunt neajunsurile planurilor tale;
  • Te ajuta sa eviti greselile majore – aproximativ jumatate din afacerile mici ating varsta de cinci ani. Desi exista o multime motive pentru esec, multe posibile probleme sunt detaliate in planul de afaceri. Motivele principale de esec includ: lipsa pietei pentru produsele tale, lipsa capitalului, angajati nepotriviti, competitie acerba, preturi prea mari sau prea mici. Exercitiul de a creiona planul de afaceri te va ajuta sa eviti astfel de probleme. Previziunile financiare si analiza produselor pe care le vei vinde sunt doar doua elemente care te ajuta sa preintampini greselile de business inainte de a aparea;
  • Te ajuta sa vezi in mod realist care este viabilitatea afacerii tale – multe afaceri sunt create din pasiune si desi aceasta te motiveaza, nu reprezinta un factor determinant pentru succesul businessului tau. Planificarea modului in care iti vei transforma visul intr-o afacere de succes este elementul de baza care leaga conceptul de realitate. Un plan de afaceri te ajuta sa vezi daca ideea ta are perspective din punct de vedere antreprenorial;
  • Te ajuta sa stabilesti obiective – in lipsa unui plan de afaceri, obiectivele pot fi arbitrare, fara un motiv anume in spate. Avand un plan de afaceri, poti fixa obiective pe termen scurt si lung SMART (specifice, masurabile, accesibile, relevante si incadrate in timp). Cu alte cuvinte, este indicat sa eviti obiectivele precum „vreau sa am succes” si sa optezi pentru un obiectiv precum „vreau sa am o crestere de 10% la vanzarea de produse din categoria X in termen de un an”. Mai mult, daca ai stabilit obiectivele businessului, planul de afaceri va fi util si pentru comunicarea lor angajatilor tai;
  • Te ajuta sa obtii finantare – ai o probabilitate de 2,5 ori mai mare de a obtine un credit daca detii un plan de afaceri. Chiar si investitorii vor dori sa stie daca este viabil sa iti ofere bani si cum vor evolua lucrurile;
  • Te ajuta sa intelegi imaginea de ansamblu – afacerile nu sunt mici insulite de sine statatoare. Desi ai o influenta semnificativa in interiorul businessului, este la fel de important sa stii ce se intampla in domeniul in care activezi, precum si la nivel mai mare (legislatie, sector financiar etc). Prin construirea unui plan de afaceri, iti vei intelege mai bine competitia, piata pe care activezi, tendintele si preferintele publicului-tinta, potentialele pericole pe care nu le poti vedea daca nu te documentezi.

Care este structura planului de afaceri

Lungimea unui plan de afaceri depinde de caracteristicile specifice businessului tau. In general, un plan de afaceri are 15-30 de pagini. Indiferent de lungime, majoritatea planurilor de afaceri au aceleasi categorii. Iata care sunt elementele structurale ale unui plan de afaceri:

  • Rezumatul echipei executive – in aceasta sectiune se vor trece in revista informatii despre companie, inclusiv misiunea sa, informatii suplimentare despre manager/i, angajati, operatiuni intreprinse si sediu;
  • Produse si servicii – aici vei descrie produsele si/sau serviciile firmei inclusiv preturi, durata de viata, beneficiile pentru consumator. Daca este cazul, vei include detalii despre materii prime si manufactura, patente, tehnologii dezvoltate de firma, informatii despre R&D (research and development sau cercetare-dezvoltare);
  • Analiza de piata – vei trece informatii despre publicul-tinta, despre competitie si despre industrie. De asemenea, vei vorbi despre cum se integreaza afacerea in domeniul tau, care sunt punctele forte si slabiciunile (prin comparatie cu firmele concurente). Tot aici vei vorbi despre cererea pentru produsele tale, precum si cat de usor sau dificil iti va fi sa obtii cota de piata;
  • Strategia de marketing – vei descrie cum planuiesti sa atragi clientii si sa ii mentii. Este necesar sa oferi detalii cu privire la canalele de publicitate folosite (publicitate stradala, la TV, online);
  • Planificarea financiara – aici intra bugetul necesar pentru activitatile zilnice ale firmei, precum si proiectiile financiare. Daca ai lansat deja afacerea, poti include situatii financiare, bilanturi si alte informatii financiare relevante. Daca esti la inceput, poti include obiective si estimari pentru primii cinci ani, precum si o descriere a potentialilor investitori;
  • Bugetul – orice companie are nevoie de un buget. In aceasta sectiune vei vorbi despre costurile cu productia, personalul, transport, marketing, mentenanta, birotica si alte costuri.

👉 Esti la inceput de drum in antreprenoriat? Alege sa folosesti solutiile de business de la Sedona. Vei avea acces la sisteme de receptie, sisteme de management deseuri, seifuri si multe altele.

Cum se construieste un plan de afaceri

Pagina goala sperie multi oameni, inclusiv antreprenori. Pentru a sti cum sa abordezi planul de afaceri, ti-am pregatit cateva elemente pe care le vei include in fiecare sectiune. Daca tii cont de planul de idei de mai jos, iti va fi mult mai usor sa scrii planul de afaceri.

Redacteaza documentul executiv

Documentul executiv este unul dintre elementele de baza ale planului de afaceri, dar si ultima sectiune pe care ar trebui sa o scrii. Acesta este rezumatul a tot ceea ce vei scrie in celelalte sectiuni. Reprezinta prima impresie pentru investitori, iar textul trebuie sa ii convinga ca merita sa citeasca in continuare.

Acesta este un rezumat, deci, pune accent pe elementele esentiale pe care urmeaza sa le dezvolti.

Documentul executiv nu ar trebui sa depaseasca o pagina. Iata ce vei include:

  • Ce face afacerea ta?
  • Ce planuri ai?
  • Ce vinzi si ce te diferentiaza de competitie?
  • Cui vinzi?
  • Cum ajungi la potentialii clienti?
  • Cat prevezi ca vei castiga?
  • De ce suma ai nevoie?
  • Cine este implicat in afacere?

Descrie compania

In aceasta zona trebuie sa raspunzi la doua intrebari foarte importante: cine esti si ce planuri ai pentru firma. Raspunzand la aceste intrebari, spui, de fapt, de ce vrei sa lansezi aceasta afacere, cum esti diferit si de ce ar trebui sa investeasca altii in ideea ta. Tot aici vei vorbi despre principiile din spatele companiei, despre idealuri si cultura. Mai jos sunt cateva aspecte pe care sa le tratezi:

  • Structura afacerii – esti unic proprietar sau exista asociati, este un SRL sau un SA;
  • Industria in care vrei sa intri;
  • Viziunea, misiunea si ce da valoare businessului;
  • Obiective pe termen scurt si lung;
  • Echipa, inclusiv managerii, salariatii si remuneratiile lor.

Odata ce ai notat valorile firmei, poti scrie si misiunea. Aceasta are rolul de a convinge cititorul de ce trebuie sa existe businessul tau. Ar trebui sa aiba o propozitie.

Realizeaza o analiza de piata

Indiferent de industria in care doresti sa intri, este necesar sa realizezi o analiza de piata. Daca alegi piata potrivita pentru produsele tale, o piata cu un numar suficient de mare de clienti care sa inteleaga ce oferi si sa aiba nevoie de produsul tau, vei avea mai multe sanse de succes. Daca alegi o piata gresita sau piata potrivita la momentul nepotrivit, exista o probabilitate mai mare sa te confrunti cu dificultati la vanzare.

Aceasta sectiune trebuie sa includa informatii referitoare la volumul pietei pentru produsele tale, o analiza a locului pe care il poate ocupa afacerea ta pe piata si o privire de ansamblu asupra competitiei. Pentru a putea stabili cateva concluzii este necesar ca argumentele tale sa se bazeze pe o documentatie amanuntita. Astfel, iti vei confirma ideile despre piata si vei convinge investitorii sau creditorii.

Este esential sa poti raspunde la intrebarea „Cat de mare este piata potentiala pentru produsele/serviciile businessului?”. Desi poate fi placut sa iti imaginezi vanzari cu multe cifre, este important sa fii realist. Deoarece acest proces va lua ceva timp, este important sa stii care sunt aspectele la care sa fii atent:

  • Intelege clientul ideal – daca publicul tau este populatia cu varsta cuprinsa intre 25 si 34 de ani, intereseaza-te cate persoane au aceasta varsta in zona in care iti vei desfasura activitatea. De asemenea, te poti interesa cu privire la posibilitatea de a largi numarul de persoane carora te adresezi. De exemplu, peste cinci ani poti avea in plan sa oferi produse si persoanelor cu varsta cuprinsa intre 35 si 50 de ani;
  • Documenteaza-te cu privire la tendintele din industrie – daca vinzi produse pentru pensionari, gaseste informatii despre numarul lor in momentul de fata, precum si de piata potentiala in urmatorii 5-10 ani. In cazul in care vinzi echipament fitness, te poti interesa care sunt statisticile pentru salile de sport si ce procent din publicul tau este preocupat de sanatate. Trebuie sa iei in calcul si informatiile cu privire la tendintele industriei pe urmatorii ani (crestere, descrestere, mentinere).

Un alt aspect important este analiza SWOT (puncte forte, slabiciuni, oportunitati si amenintari). Care sunt punctele forte ale companiei? In ce zona mai ai de invatat? Ce schimbari de pe piata poti transforma in oportunitati? Ce factori externi iti ameninta succesul? Analiza SWOT o poti realiza schematic.

La fel de importanta este si analiza competitiei. Iata care sunt trei factori de care poti profita pentru a te diferentia de competitori:

  • Costuri – te poti distanta de competitie si sa iti maximizezi profitul oferind preturi mai mici decat ceilalti jucatori de pe piata;
  • Diferentierea – oferi produse sau servicii care au caracteristici deosebite sau unice, iar combinate cu un cost redus sunt atractive pentru potentialii clienti;
  • Segmentarea – te concentrezi asupra unui public specific, o nisa, si planifici sa ii cuceresti pe acestia inainte de a trece la un public mai larg.

Daca intri pe o piata deja dezvoltata, include o lista cu firmele aflate in competitie directa si explica planurile tale pentru a diferentia produsele/serviciile si/sau modul de evolutie al businessului. De exemplu, daca vinzi bijuterii, avantajul tau poate fi ca, fata de competitie, donezi o parte din profit unei organizatii caritabile.

Vorbeste, pe scurt, despre management si organizatie

Citind aceasta sectiune, potentialii investitori si alte persoane interesate ar trebui sa afle cine conduce firma. Vorbeste despre echipa de management, de asociati si de alte persoane implicate in buna functionare a businessului.

Daca ai mai multi manageri, realizeaza o schema in care sa incluzi rolurile fiecaruia, responsabilitatile si relatiile dintre ele.  

Trece in revista produsele/serviciile

Produsele si/sau serviciile vor avea un rol central in planul de afaceri, insa este important sa ai o sectiune dedicata informatiilor suplimentare despre acestea. Daca vinzi mai multe tipuri de produse, poti include informatii generale despre fiecare linie. De exemplu, daca vinzi obiecte de decor, poti oferi detalii despre pernele decorative, covoare, tablouri etc.

Daca este cazul, descrie si produsele pe care planuiesti sa le lansezi pe viitor si ce drepturi de proprietate intelectuala detii. Este important si sa oferi informatii despre originea produselor. Sunt importate, produse industrial, produse manual etc.

Realizeaza segmentarea clientilor

Piata-tinta sau clientii ideali se afla la baza strategiei de marketing, poate chiar si a planului de afaceri. Cand iei deciziile strategice, trebuie sa tii cont de clienti. De aceea, este indicat sa ai o imagine de ansamblu asupra nevoilor si intereselor lor. Pentru a-ti putea crea publicul-tinta este recomandat sa ai in vedere:

  • Unde locuiesc;
  • Ce varsta au;
  • Nivelul educatiei;
  • Cum isi petrec timpul liber;
  • Ce tehnologii folosesc;
  • Unde lucreaza;
  • Ce venituri au;
  • Ce valori, ganduri, idei sau credinte au.

Incearca sa fii cat mai specific. De exemplu, un tanar va avea pasiuni diferite si obiceiuri de cumparare diferite fata de un om de afaceri de 50 de ani.

Defineste strategia de marketing

Strategia de marketing depinde si este influentata de clientul ideal. Planul de marketing trebuie sa rezume deciziile de moment, precum si planurile Daca te gandesti sa investesti in publicitatea pe Facebook, de exemplu, este important sa te asiguri ca publicul-tinta chiar foloseste aceasta retea sociala. Daca nu este cazul, poate fi nevoie de modificari.

In general, strategia de marketing include patru elemente:

  • Pretul – cat costa produsele/serviciile tale si cum ai ajuns la acest pret;
  • Produsul – ce produse vinzi si cum te diferentiezi de competitie;
  • Promovare – ce vei face pentru ca publicul tau tinta sa afle de produsele tale;
  • Plasament – unde vei vinde produsele.

Realizeaza planul logistic si operational

Desi nu pare la fel de interesant ca sectiunea de management sau marketing, si logistica este importanta pentru business. Este foarte important sa ai unde sa depozitezi produsele. Include informatii precum cele care tin de:

  • Furnizori – de unde iei materia prima necesara pentru productie (daca este cazul) sau unde sunt fabricate produsele vandute de tine;
  • Productia – te vei ocupa doar de vanzarea produselor sau si de achizitie de materie prima, manufactura, prelucrare etc. Cat timp este necesar pentru productie si cat dureaza livrarea? Cum vei face fata in perioadele aglomerate sau cand apar cresteri bruste ale vanzarilor? Trebuie sa ai in vedere aceste aspecte;
  • Unde vor lucra angajatii? Planuiesti sa ai un magazin fizic sau vinzi online? Daca ai in plan un magazin fizic, ofera detalii cu privire la locatie;
  • Echipamente – ce echipamente tehnologice si/sau industriale sunt necesare pentru buna functionare a afacerii? Aici intra toate echipamentele de la becuri la computere, masinarii de prelucrare si autoturisme pentru transport;
  • Livrare – te vei ocupa de livrari sau vei folosi un intermediar pentru acest lucru;
  • Inventar – ce cantitate de produse vei tine pe stoc? Unde vei depozita restul de produse? Cum le vei transporta partenerilor?.

Cititorul planului de afaceri trebuie sa vada ca ai inteles cum functioneaza lantul de aprovizionare a afacerii tale si ca ai un plan de rezerva pentru problemele care, invariabil, pot aparea (lipsa de materie prima, probleme cu transportul din cauze obiective etc). Aceste aspecte vor avea si un impact asupra pretului produselor/serviciilor.

👉 Poti tine sub control managementul lantului de aprovizionare folosind un software ERP. Astfel, vei avea o viziune de ansamblu asupra activitatilor companiei si control asupra operatiunilor desfasurate de angajati.

Defineste planul financiar

Chiar daca ai o idee revolutionara si ai petrecut multe ore pentru a descoperi publicul-tinta si ce produse vei vinde, afacerea poate esua daca nu ai un plan financiar bine pus la punct. Banca iti va oferi un credit daca va sti ca vei putea rambursa. Similar, investitorii iti vor fi alaturi daca afacerea ta este viabila in viitorul apropiat.

Planul financiar depinde de obiective si ar trebui sa includa cel putin o declaratie de venit, un bilant financiar si o declaratie cu privire la fluxul de numerar. De asemenea, poate fi util sa incluzi proiectii realiste cu privire la veniturile viitoare.

Declaratia de venit ofera cititorilor o idee cu privire la sursele de venit si cheltuielile dintr-un anumit interval de timp, trimestrial sau anual. Avand aceste informatii, pot vedea daca ai profit sau pierdere. Daca nu ai lansat inca afacerea, poti oferi informatii cu privire la veniturile si cheltuielile previzionate.

Bilantul financiar pune in echilibru activele, adica venitul obtinut in urma desfasurarii activitatii si pasivele, capitalul propriu si datoriile.

Fluxul de numerar se aseamana cu declaratia de venit, insa exista o diferenta semnificativa: ia in calcul cand sunt colectate veniturile si cand sunt platite cheltuielile. Atunci cand veniturile sunt mai mari decat platile, ai un flux de numerar pozitiv. In caz contrar, fluxul de numerar este negativ.

Model plan de afaceri

Poti vedea un model standard de plan de afaceri aici, precum si un exemplu de plan de afaceri.

Planul de afaceri este important pentru orice business, indiferent de industrie sau de dimensiuni. Acest document te ajuta se definesti unde se afla afacerea si ce planuri ai. Pentru a creste afacerea, ai nevoie de o viziune, iar daca ai la indemana un plan de afaceri, acesta va fi o harta care te va pregati pentru succes.

Sursa foto: Pexels, Unsplash

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.