PFA sau SRL: ce sa alegi pentru afacerea ta

PFA sau SRL: ce sa alegi pentru afacerea ta

Data publicare articol:
Data revizuire articol:

Cand esti un antreprenor la inceput de drum, apare intrebarea „PFA sau SRL?”. Citind articolul de mai jos, vei putea determina mai usor ce tip de firma ti se potriveste. 

Ce inseamna PFA si SRL? Cum se infiinteaza si care sunt costurile asociate fiecarei forma de organizare? De ce acte ai nevoie? Este nevoie de studii in domeniu? Afla raspunsurile la toate aceste intrebari!

  • Firma PFA ce inseamna
  • Cadru legislativ pentru PFA
  • Acte necesare pentru a infiinta un PFA
  • Cand sa infiintezi un PFA
  • Costuri de infiintare pentru PFA
  • Angajati PFA
  • Sediul firmei
  • Numarul de coduri CAEN pentru PFA
  • Studii in domeniu pentru PFA?
  • Ce inseamna SRL
  • Cadru legislativ pentru SRL
  • Acte necesare pentru a infiinta un SRL
  • Cand sa infiintezi un SRL
  • Costuri de infiintare pentru SRL
  • Angajati SRL
  • Sediul firmei
  • Numarul de coduri CAEN pentru SRL
  • Studii in domeniu pentru SRL?
  • Avantaje si dezavantaje PFA si SRL
  • PFA sau SRL in 2022

Firma PFA ce inseamna

Un PFA (persoana fizica autorizata) este titlul purtat de o persoana fizica (autorizata) care isi desfasoara o activitate permisa de lege in schimbul careia este remunerata. Este o forma simplificata pentru o persoana care este pregatita si lucreaza intr-un anumit domeniu, de regula, pe cont propriu.

De multe ori, infiintarea unui PFA porneste de la o activitate pe care o practici ca hobby si pentru care ai studii.

Cadru legislativ pentru PFA

Activitatile realizate sub umbrela unui PFA sunt reglementate prin Legea nr. 26/1990 privind Registrul Comertului (cu actualizarile de rigoare), prin Ordonanta de Urgenta nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiare (modificata si actualizata) si prin capitolul II din Codul Fiscal, actualizat in ianuarie 2022.

De asemenea, prin Legea nr. 259/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in Registrul Comertului a persoanelor fizice autorizate, a intreprinderilor individuale, a intreprinderilor familiale si a persoanelor juridice, actualizata, s-au realizat simplificari in procedura de infiintare a unui PFA.

Acte necesare pentru a infiinta un PFA

Poti infiinta unui PFA destul de usor daca ai actele necesare:

  • Cartea de identitate sau pasaportul, doua copii;
  • Dovada de proprietate, in care trebuie sa se mentioneze „conform cu originalul” si sa aiba numele proprietarului si semnatura sa;
  • Certificatul de atestare fiscala, in original si in termenul de valabilitate – indica procedura prin care iti platesti taxele, impozitele si alte contributii. Pentru a intra in posesia sa, trebuie sa depui o cerere la ANAF sau online, folosind Spatiul privat virtual. Acest document se elibereaza in aproximativ 3 zile de la depunerea cererii si are o valabilitate de 90 de zile pentru persoanele fizice si 30 de zile pentru cele juridice;
  • Acordul Asociatiei de Proprietari (doar daca este cazul) – documentul este necesar doar daca iti desfasori activitatea intr-un apartament de bloc. In acest sens, trebuie sa ai acordul vecinilor din apartamentele situate in jurul celui in care doresti sa lucrezi. Cererea-tip se gaseste pe site-ul onrc.ro;
  • Contractul de comodat – daca lucrezi intr-un loc in care nu esti proprietar, va trebui sa inchei un contract de comodat cu acesta. Cererea-tip poate fi ridicata de la primaria din raza careia iti vei desfasura activitatea;
  • Documentele care demonstreaza pregatirea profesionala – daca inca nu ai diploma de absolvire, poti depune la dosar o adeverinta sau un certificat care atesta absolvirea unei institutii de invatamant similara domeniului in care lucrezi. Alte documente similare includ certificatul de competenta profesionala, certificatul de calificare profesionala, documentul de echivalare a studiilor sau certificatul de recunoastere a studiilor;
  • Cerere-tip de inregistrare, in original – poate fi descarcata de pe site-ul onrc.ro;
  • Anexa privind inregistrarea fiscala – descarcata de pe site-ul onrc.ro;
  • Declaratie-tip – vei declara pe proprie raspundere ca nu vei desfasura activitatea in alte locatii decat sediul declarat in cerere. In plus, este nevoie de un act aditional in care sa spui ca locatia in care vei lucra respecta legislatia sanitar-veterinara, protectia muncii si protectia mediului. Ambele documente se afla pe onrc.ro;
  • Declaratie-tip – vei declara tot pe proprie raspundere ca indeplinesti conditiile legale de a lucra ca PFA;
  • Specimen de semnatura pentru PFA – trebuie depusa la sediul ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului) langa cererea de inregistrare. Dupa preferinte, poate fi realizat in fata angajatilor ONRC sau la un notar public. La notar recunoasterea specimenului de semnatura costa aproximativ 60 de lei. Specimenul trebuie sa contina numele complet al PFA, codul numeric, seria, numarul cartii de identitate, emitentul si data eliberarii. Vei semna in fata directorului Registrului Comertului.

Cand sa infiintezi un PFA

Daca ai o meserie precum electrician, traducator, inginer, hairstylist etc. pentru care esti pregatit profesional, iti poti infiinta un PFA. Mai jos sunt alte cazuri in care poti sa iti infiintezi un PFA:

  • Vrei sa desfasori o singura activitate sau un numar redus de activitati. De asemenea, preconizezi ca vei avea un volum relativ mic de munca.
  • Ai o idee initiala de afaceri in domeniul in care esti pregatit si vrei sa o testezi. Odata ce creste numarul comenzilor, poti radia PFA-ul pentru a-ti putea infiinta un SRL.

Costuri de infiintare pentru PFA

Daca iti pui intrebarea „PFA sau SRL?” in privinta costurilor, raspunsul este in favoarea PFA. Costurile PFA implica atat taxa de infiintare, cat si costurile ulterioare, „de intretinere”. Poti citi mai multe despre acestea mai jos.

Taxe infiintare PFA 2022

​​Daca inscrii firma singur la Registrul Comertului, costurile sunt destul de mici. Incepand cu anul 2017, taxa de inregistrare la Registrul Comertului a fost anulata. Singurul cost semnificativ este obtinerea unui specimen de semnatura care ajunge la aproximativ 60 de lei. Totusi, specimenul de semnatura poate fi certificat si de directorul ONRC, deci, poate disparea aceasta taxa.

Daca delegi unei alte persoane infiintarea PFA-ului, costurile sunt cuprinse intre 200 si 400 de lei. Exista inclusiv firme care te ajuta sa iti infiintezi PFA-ul daca folosesti servicii de contabilitate sau de alta natura necesare in administrarea activitatii.

Taxe PFA

Vestea buna este ca banii generati de activitatea ta prin intermediul PFA-ului pot fi cheltuiti de catre titular fara nicio justificare. Odata cu Legea nr. 70/2015, categoriile de persoane specificate la articolul nr. 1 alineatul (1), unde intra si PFA-urile, pot transfera sume din contul firmei in contul personal pe baza unor documente justificative.

In ceea ce priveste sistemul de taxe si impozite, vei plati impozitul pe venit – 10% din venitul net (diferenta dintre venituri si cheltuieli, mai putin contributiile). In cazul in care venitul net anual trece de 12 ori valoarea salariului minim pe tara, vei plati si CAS – 25% din salariul minim pe economie x 12 luni, CASS – 10% x salariul minim pe economie x 12 luni.

Daca faci parte din sistemul de impozitare in norme de venit, vei plati impozit pe venit drept 10% din norma anuala stabilita. In cazul in care norma anuala depaseste 12 salarii minime pe economie, se iau si contributiile. Respectiv, 25% din salariul minim pe economie x 12 luni (CAS) si 10% x salariul minim pe economie x 12 luni (CASS).

Daca te afli in situatia in care nu esti obligat sa platesti contributiile CAS si CASS, o poti face in mod optional. In caz contrar, nu poti beneficia de asigurari de sanatate sau de pensie.

Contabilitatea se realizeaza destul de simplu si nu esti obligat sa angajezi un contabil sau economist. Cu toate acestea, esti obligat sa iti organizezi contabilitatea in partida simpla, completand registrele si jurnalele si depunand declaratiile.

👉 Economiseste timp cu astfel de calcule alegand sa folosesti un program de gestiune si servicii. Astfel, iti vei putea folosi timpul pentru a oferi clientilor tai produse si servicii de calitate!

Angajati PFA

Ca detinator de PFA, poti fi unicul angajat sau mai poti angaja trei persoane. Acesti angajati necesita contract individual de munca, inregistrat conform legii. Acesti angajati au, de fapt, aceeasi forma legala de angajare precum si cazul in care s-ar angaja la un SRL.

Este important de stiut ca orice contract individual de munca trebuie inregistrat in Revisal inainte de inceperea propriu-zisa a activitatii, iar aceasta obligatie revine angajatorului, detinatorul PFA-ului.

Sediul firmei

Poti stabili sediul PFA-ului la orice adresa din Romania. Conditia apare daca sediul se afla intr-un bloc de locuinte. In acest caz, trebuie sa obtii acceptul Asociatiei de Proprietari, daca la sediu desfasori activitati economice sau de birou.

Numarul de coduri CAEN pentru PFA

Numarul de coduri CAEN este foarte important atunci cand iti infiintezi un PFA. Trebuie sa stii ca poti folosi maximum cinci coduri CAEN.

In acest context este indicat sa te intrebi daca activitatea ta ar putea avea nevoie de mai mult de cinci coduri CAEN. Cat de diversa iti va fi activitatea si ce planuri ai? Daca planifici o extindere a categoriilor de activitati si servicii, este posibil ca un SRL sa se potriveasca mult mai bine.

Studii in domeniu pentru PFA?

Pentru a putea infiinta un PFA in nume propriu este nevoie sa prezinti o dovada ca ai studiat in domeniul in care vrei sa fie firma. Exista si mici exceptii precum activitatile nespecializate care nu necesita pregatire anterioara (de exemplu, comertul pe internet).

Daca vrei sa iti deschizi un magazin de produse alimentare, ca titular al PFA-ului, va trebui sa fi absolvit un curs de lucrator comercial.

Ce inseamna SRL

Un SRL (societate cu raspundere limitata) este o firma, o entitate economica diferita de persoana sau persoanele care o infiinteaza si/sau o conduc. Detine titlul de persoana juridica, iar asociatii raspund de obligatiile lor in limita capitalului social.

Asa cum ii spune si numele, are o raspundere limitata in fata proprietarilor si a legii. Reprezinta o combinatie intre un parteneriat si elemente comune unei corporatii.

Cadru legislativ pentru SRL

Infiintarea si functionarea unui SRL este reglementata prin Legea nr. 31/1990 privind societatile, actualizata si modificata (cea mai recenta actualizare este Legea nr. 102/2020). Documentele oficiale prevad numarul maxim de asociati, precizeaza ca in cazul insolventei asociatii sunt raspunzatori doar cu patrimoniul firmei; cu alte cuvinte, nu se vor lua in calcul bunurile proprietate privata.

In cazul in care SRL-ul este detinut doar de o persoana (asociat unic), acesteia i se confera toate drepturile si obligatiile care revin Adunarii Generale a Asociatilor (AGA). Vezi mai jos care sunt drepturile si obligatiile asociatului unic, conform legislatiei in vigoare:

  • Asociatul unic trebuie sa aprobe situatia financiara anuala a SRL-ului;
  • Asociatul unic trebuie sa stabileasca repartizarea profitului unic;
  • Asociatul unic este responsabil sa aleaga administratorii firmei;
  • Asociatul unic poate revoca administratorii, iar in caz de paguba, poate actiona in instanta;
  • Asociatul unic nu este obligat sa aleaga cenzori – potrivit legii, aceasta obligatie apare doar daca SRL-ul are mai mult de 15 asociati;
  • Asociatul unic are voie sa controleze exercitiul financiar doar daca nu detine si rolul de administrator.

Potrivit aceleiasi Legi nr. 102/2020, persoanele fizice sau juridice pot fi asociati unici la mai multe SRL-ului.

Odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei de Guvern nr. 16/2022, au aparut noi schimbari intrate in vigoare de la 1 august 2022 si altele care intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2023.

De la 1 august 2022 s-a abrogat posibilitatea de asociere fara o personalitate juridica intre un platitor de impozit specific si o alta entitate, persoana fizica sau juridica. In plus, intre 1 august 2022 si 31 decembrie 2022 scade nivelul accizelor la benzina, motorina, pacura, GPL, electricitate, petrol lampant, gaz natural, carbune si cocs.

Incepand cu 1 ianuarie 2023, apar mai multe schimbari, mai ales de natura economica. Cota de impozitare pe dividende se majoreaza de la 5 la 8% si se abroga impozitul specific.

Tot de la 1 ianuarie 2023, persoanele juridice din domeniul HORECA pot plati impozitul pe profit sau impozitul pe veniturile microintreprinderii. In aceasta categorie intra codurile CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5612, 5629, 5630. Mai mult, creste TVA-ul de la 5 la 9%. Cu alte cuvinte, cota de TVA va creste inclusiv pentru hoteluri, restaurante, catering si camping.

Totodata, apar noi categorii de persoane juridice care nu pot lucra in regim de microintreprindere. Aici intra:

  • Persoanele juridice care activeaza in domeniul bancar;
  • Persoanele juridice din domeniul asigurarilor, reasigurarilor, pietelor de capital si alte tipuri de intermedieri din acest sector;
  • Persoanele juridice care isi desfasoara activitatea in domeniul jocurilor de noroc;
  • Persoanele juridice care activeaza in domeniul exploatarii si dezvoltarii zacamintelor de petrol si gaze naturale.

Cu exceptia celor care isi desfasoara activitatea in domeniul HORECA, persoanele juridice pot opta pentru impozitarea pe venitul microintreprinderilor incepand cu anul fiscal urmator celui in care activeaza in regim de microintreprindere, daca nu au platit impozit pe venitul microintreprinderii dupa 1 ianuarie 2023.

In cazul in care lucrezi in domeniul agriculturii, trebuie sa stii ca de la 1 ianuarie 2023 si pana pe 31 decembrie 2031 se reduce cota TVA pentru pesticide si ingrasaminte la 9%.  

Totodata, creste cota TVA pana la 19% pentru livrarea de bauturi alcoolice si nonalcoolice care contin arome, zahar si indulcitor. Cele vizate sunt codurile CAEN NC 2202 10 00 si 2202 99. Pentru livrarea de lemn de foc, se aplica o cota redusa (5%) pana pe 31 decembrie 2029.

Daca lucrezi in domenii precum comertul cu amanuntul si activitati de prestari servicii si ai o cifra de afaceri mai mare de 10.000 de euro pe an, echivalent in lei, esti obligat sa primesti plata prin carduri de debit, carduri de credit, carduri preplatite prin folosirea unui dispozitiv de tip POS sau alte variante moderne. Conform legii, acest lucru incepe din primul trimestru dupa acela in care ai avut incasari care au depasit plafonul; anterior, acest plafon era de 50.000 de euro.

👉 Esti in cautarea unor sisteme POS pentru magazinul tau? Sedona ofera produse personalizate la preturi avantajoase!

Acte necesare pentru a infiinta un SRL

Poti infiinta un SRL daca prezinti urmatoarele documente:

  • Actele de identitate ale asociatilor firmei, copie;
  • Actele de identitate ale administratorilor firmei, copie;
  • Contractul de inchiriere pentru sediul social – la domiciliu, intr-o cladire inchiriata sau chiar la sediul unui avocat; in acest caz, poti sta maximum 12 luni;
  • Actul constitutiv al firmei;
  • Contractul de comodat si adeverinta de la Asociatia de Proprietari (doar daca se aplica);
  • Declaratiile asociatilor;
  • Declaratiile administratorilor;
  • Specimen de semnatura.

👉 Cauti consumabile? La Sedona poti gasi tot ce ai nevoie pentru un SRL de la role pentru casa de marcat pana la role marcatoare de pret, etichete RFID, formulare tipizate si multe altele! 

Cand sa infiintezi un SRL

Poti infiinta un SRL in momentul in care:

  • Vrei sa cresti un business si doresti sa ai libertatea unui numar mai mare de angajati;
  • Vrei sa iti desfasori activitatea intr-un domeniu in care nu ai pregatire teoretica sau experienta profesionala;
  • Vrei sa oferi un numar mai mare de produse si servicii;
  • Vrei sa te asociezi cu alte persoane – poti avea maximum 50 de asociati.

Costuri de infiintare pentru SRL

PFA sau SRL cand vorbim de taxe? Ca si in cazul unui PFA, in cazul SRL-ului exista cateva costuri de infiintare la care se adauga costurile de pe parcurs, mai ales sub forma de taxe si impozite. 

Taxe infiintare SRL 2022

Costul pentru infiintarea unui SRL este de 122 de lei care trebuie platiti la Registrul Comertului pentru a fi publicata rezolutia in Monitorul Oficial.

Taxe SRL

Banii obtinuti in urma activitatilor economice pot reveni sub forma de salarii si/sau dividende. In cazul salariilor trebuie sa se plateasca impozitele si contributiile stabilite conform legii (impozit pe venit -10%, CAS – 25% si CASS – 10%).

Dividendele se distribuie trimestrial la intocmirea bilantului intermediar. Pentru acestea se plateste un impozit pe dividende in valoare de 5% iar daca valoarea lor depaseste 12 salarii minime pe economie pe an, vei plati si CASS (10% din 12 salarii minime pe economie).

Pentru a intocmi si depune bilantul intermediar pentru a repartiza dividendele este necesar sa angajezi o firma de contabilitate.

Pentru a obtine profitul net din care se repartizeaza dividendele vei scadea din profitul brut (venituri totale – cheltuieli) impozitul pe venit; acesta se calculeaza ca 1% din veniturile totale daca SRL-ul are minimum un angajat cu norma intreaga sau mai multi care muncesc cel putin opt ore pe zi. De asemenea, daca firma nu are cel putin un angajat cu norma intreaga sau mai multi care sa lucreze opt ore pe zi se calculeaza ca profit brut – impozitul pe venit (3%).

Daca ai o cifra de afaceri de peste 1.000.000 de euro pe an, vei plati un impozit pe profit in valoare de 16% din suma.

Angajati SRL

Daca un PFA poate avea maximum trei angajati, un SRL poate avea un numar nelimitat de angajati. Singura conditie este sa ii angajezi in mod legal si sa le platesti contributiile la stat.

Sediul firmei

Poti stabili sediul SRL-ului oriunde in Romania. Conditia este sa ai acceptul Asociatiei de Proprietari daca locuiesti la bloc si desfasori activitati economice. De asemenea, la sediu pot activa mai multe SRL-uri.

Numarul de coduri CAEN pentru SRL

PFA sau SRL? Daca un PFA poate avea un numar maxim de cinci coduri CAEN, un SRL poate dispune de un numar nelimitat de coduri CAEN.

Daca vinzi o categorie mare de produse si servicii sau ai in plan sa iti diversifici oferta, este o idee buna sa optezi pentru un SRL.

Studii in domeniu pentru SRL?

Poti infiinta un SRL fara a avea studii sau calificari in domeniu. Cu alte cuvinte, poti deschide o afacere indiferent de pregatirea profesionala fara ca aceasta, indiferent care a fost, sa aiba o influenta asupra procesului de infiintare a SRL-ului.

Avantaje si dezavantaje PFA si SRL

Atat PFA-urile, cat si SRL-urile au o serie de avantaje si dezavantaje de care este indicat sa tii cont inainte de a-ti deschide o firma. Deci, ce alegi: PFA sau SRL? Ti-am pregatit o lista cu avantaje si dezavantaje pentru a te ajuta. 

Avantaje PFA

Ca persoana fizica autorizata (PFA), ai urmatoarele avantaje:

  • Costuri mici de infiintare – 60 de lei pentru specimen de semnatura si alte cateva sute de lei (doar daca soliciti ajutorul unui avocat pentru infiintare);
  • Costuri mici de administrare;
  • Nu exista obligativitatea de a angaja un contabil. Chiar si daca soliciti ajutorul unui contabil, acest serviciu va fi mai ieftin decat in cazul unui SRL;
  • Depunerea documentatiei este simplificata;
  • Poti avea si un numar limitat de angajati;
  • Poti avea acces oricand la profit, fara a fi nevoie de impartirea dividendelor, asa cum este in cazul SRL-ului;
  • Radierea unui PFA este simpla.

Dezavantaje PFA

Totusi, un PFA are si cateva dezavantaje:

  • Poti infiinta un PFA doar daca ai documente care sa demonstreze pregatirea profesionala;
  • Poti alege coduri CAEN care tin strict de activitatea care poate fi prestata;
  • Daca nu ai venituri in cursul unui an, tot vei plati contributiile pentru CAS si CASS. Acestea se vor calcula pe baza venitului minim pe economie;
  • Ai raspunde maxima in cazul existentei unor datorii. Cu alte cuvinte, orice bun personal este luat in calcul daca ai datorii la stat;
  • Posibilitate mica de dezvoltare. Exista un numar de maximum cinci coduri CAEN;
  • Se impoziteaza venitul net, si nu profitul.

Avantaje SRL

Daca alegi sa iti deschizi un SRL, te poti bucura de cateva avantaje:

  • Poti avea oricati angajati iti doresti, daca esti dispus sa le platesti salariile si contributiile la stat;
  • Poti avea mai multe obiecte de activitate, deci, mai multa libertate;
  • Nu este nevoie de un document care sa demonstreze ca te-ai pregatit in domeniul ales;
  • Daca acumulezi datorii, raspunderea este limitata la capitalul social pe care l-ai depus;
  • Daca ai pana in 35 de ani, poti solicita infiintarea unui SRL-D. Acest tip de SRL vine cu facilitati fiscale si un sprijin nerambursabil in valoare de 10.000 de euro;
  • Iti poti deconta cheltuielile si poti sa inregistrezi veniturile, indiferent de sursa lor, daca acestea au influentat mersul firmei;
  • Poti opta sa platesti un impozit de 3% din cifra de afaceri;
  • Odata ce acumulezi vechime, poti aplica pentru licitatii publice sau private.

Dezavantaje SRL

Daca te gandesti deja sa iti infiintezi un SRL, este indicat sa tii cont si de dezavantajele sale:

  • Infiintarea este mai anevoioasa, ai nevoie de mai multe acte si costul este mai mare (aproximativ 120 de lei);
  • Este nevoie de un capital social de infiintare, iar valoarea sa depinde de asociati;
  • Contabilitatea trebuie tinuta in partida dubla. Ai nevoie de semnatura, stampila si expert contabil;
  • La sfarsitul exercitiului financiar, vei plati 16% impozit pentru dividende;
  • Poti avea acces la bani dupa trecerea exercitiului financiar, cand profitul se imparte sub forma dividendelor;
  • Procesul de radiere poate dura cateva luni;
  • Cheltuielile cu administrarea sunt mai mari decat in cazul unui PFA;
  • Daca nu poti plati contributiile sociale, statul retine suma automat din dividende.

PFA sau SRL in 2022

SRL vs PFA. PFA sau SRL? Aceasta este lupta in 2022. Care varianta ti se potriveste cel mai bine si ce sa alegi? 

Iata cateva motive pentru a-ti infiinta un PFA:

  • Vrei sa lucrezi singur sau cu alti 2-3 colegi/prieteni si te bazezi pe cunostintele dobandite la scoala sau prin practica;
  • Nu esti convins ca afacerea va avea succes si vrei sa vezi cum evolueaza lucrurile. Daca activitatea ta incepe sa creasca in mod constant, iti poti deschide atunci un SRL;
  • Preconizezi ca vei avea activitate ocazionala sau nu esti dispus sa oferi servicii cu regularitate;
  • Nu doresti sa te confrunti cu evidente contabile, ca in cazul unui SRL;
  • Ai o meserie sau un talent pentru care ai documente doveditoare si vrei sa obtii un venit fara a depinde de un angajator.

Iata cateva motive pentru a-ti infiinta un SRL:

  • Doresti sa pornesti o afacere complexa, ai nevoie de multi angajati si multe coduri CAEN. Daca preconizezi un succes fulminant inca de la inceput sau doresti sa oferi mai multe categorii de produse sau servicii, SRL-ul poate fi o alegere buna;
  • Cunosti mai multe persoane interesante de a-si deschide afacerea alaturi de tine. Poti incepe un SRL si ca asociat unic, insa te poti asocia cu pana la 50 de persoane;
  • Nu esti specializat in domeniul in care vrei sa lucrezi. Pentru a fi asociat intr-un SRL nu este nevoie de pregatire profesionala sau experienta anterioara in industria in care doresti sa activezi;
  • Vrei sa te bucuri de o impozitare redusa – 3% daca nu ai angajati si 1% daca ai minimum un angajat. Trebuie sa colaborezi si cu un contabil pentru a tine evidenta veniturilor, a cheltuielilor si a declaratiilor care trebuie depuse la ANAF.

PFA sau SRL? Tu ce alegi? Ei bine, tine cont de informatiile din articol si de lucrurile care te pasioneaza, precum si de cum crezi ca va arata afacerea pe viitor. Daca ai activitate restransa si un venit mic spre mediu, poti infiinta un PFA. Daca, din contra, preconizezi ca vei avea activitate intensa si ai nevoie de multi angajati, un SRL poate fi o alegere mai buna.

Sursa foto: Shutterstock

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.