Plata cu cardul in magazine si institutii publice a devenit obligatorie in Romania

Data publicare articol:
Data revizuire articol:

Deputatii au adoptat legea care prevede obligativitatea introducerii platii prin card in institutiile publice si la micii comercianti. Astfel, orice consumator are acum posibilitatea de a plati pentru produse sau servicii in 2 moduri: cu cardul de debit sau credit la terminale POS si cu ajutorul aplicatiilor special concepute in acest scop sau in numerar.

Prin adoptarea acestei legi se doreste evitarea platilor cu numerar pentru a face un pas in fata spre eliminarea evaziunii fiscale.

Descopera in continuare mai multe detalii despre obligativitatea acestei legi, dar si informatii utile care te pot ajuta in situatia in care ai nevoie de un POS pentru afacerea ta.

  • Cadru legal: obligativitate POS 2023
  • Ai nevoie de un POS pentru afacerea ta? Iata tot ce trebuie sa stii
  • Cate tipuri de POS exista?
  • Ce tip de POS se potriveste in functie de activitatea afacerii tale?
  • Cat costa un POS?
  • Cum poate Sedona sa sprijine activitatea afacerii tale

Cadru legal: obligativitate POS 2023

Legea 128/2022 vizeaza modificarea si completarea OUG nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata in relatia cu furnizorii de utilitati si cu institutiile statului. Legea care introduce aceste modificari a fost promulgata la inceputul lunii mai, 2022, iar institutiile si comerciantii avizati au avut la dispozitie 6 luni pentru a se conforma.

Aceasta lege se refera la obligativitatea unor comercianti sau prestatori de servicii de a oferi clientilor in mod obligatoriu posibilitatea de a plati cu cardul de credit sau debit, atat la terminalele POS, cat si cu ajutorul aplicatiilor prin care pot fi facute astfel de plati. Cu toate acestea, in continuare va exista si optiunea de a plati pentru produse si servicii cu bani cash. Din acest motiv, noua modificare nu afecteaza in niciun fel clientii, plata cu cardul in magazine fiind in continuare optionala.

Potrivit noii legi, cei obligati sa accepte plata cu cardul si online sunt „toti operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publica, precum si institutiile si autoritatile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, care incaseaza impozite, taxe, contributii, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, penalitati, tarife, alte obligatii de plata si sume pentru serviciile prestate sau intermediate”. Concret, atat furnizorii de apa, de canalizare, electricitate si gaze, cat si primariile, indiferent de dimensiunea localitatii, trebuie sa permita cetatenilor plata cu cardul, fie prin terminale POS, fie prin aplicatii care permit astfel de plati. 

Legea care sustine aceasta obligativitate POS 2023 prevede si ca persoanele juridice care desfasoara activitatile de comert cu amanuntul si cu ridicata, definite prin OG nr.99/2000, care realizeaza o cifra de afaceri mai mare de 10.000 de euro (echivalent in lei) au obligatia de a accepta plata cu cardul in magazine prin intermediul unui terminal POS sau alte solutii moderne de acceptare a platilor. In acest caz, cursul de schimb valutar pentru determinarea echivalentului in lei este cel comunicat de BNR in ultima zi a anului precedent. 

Concret, daca detii un business si cifra de afaceri anuala obtinuta in 2022 depaseste 10.000 de euro calculat la cursul BNR din 31 decembrie 2022, vei fi obligat sa instalezi POS sau alte mijloace de plata electronica incepand cu primul trimestru din 2023.

👉 Descopera sisteme POS potrivite pentru afacerea ta, indiferent de domeniul in care activeaza!

Inainte de aceasta modificare, plata cu cardul in magazine era obligatorie daca pragul initial al cifrei de afaceri era de 50.000 de euro. Modificarea pragului este argumentata de urmatoarele motive:

  • cresterea bancarizarii operatiunilor banesti;
  • posibilitatea urmaririi facile a operatiunilor bancare pentru evitarea fraudelor financiare;
  • fiscalizarea veniturilor agentilor economici implicati in acte de comert si prestare de servicii;
  • fluidizarea tranzactiilor comerciale;

Firmele care nu se conformeaza obligativitatii acestei legi si nu permit plata cu cardul in magazine sau institutii pot fi amendate cu sume de la 5.000 la 7.500 de lei, iar institutiile risca amenzi cuprinse intre 20.000 de lei si 50.000 de lei. 

Important de retinut aici este faptul ca aceasta lege nu se aplica entitatilor care au punctele de incasare amplasate in zone nedeservite de retele de comunicatii electronice.

Ai nevoie de un POS pentru afacerea ta? Iata tot ce trebuie sa stii

Daca esti antreprenor si te regasesti in situatia in care cifra ta de afaceri anuala depaseste pragul de 10.000 de euro, atunci te numeri printre cei a caror activitate este influentata de aceasta modificare legislativa si esti nevoit sa permiti plata cu cardul in magazine. Cu siguranta, exista cateva intrebari pe care ti le pui si iti doresti sa implementezi cele mai bune solutii pentru afacerea ta. 

Iata raspunsul la cele mai comune intrebari pe care le au antreprenorii cu privire la instalarea unui POS care sa permita plata cu cardul in magazine.

Cate tipuri de POS exista?

POS-ul elimina nevoia de numerar, facilitand plata cu cardul in magazine si institutii. Aceasta se imparte in 2 categorii:

  • POS-uri fixe;
  • POS-uri mobile folosite pentru vanzarea „la fata locului”.

Ce tip de POS se potriveste in functie de activitatea afacerii tale? 

POS-ul mobil este ideal pentru afacerile de familie, terase, piete sau servicii prestate la domiciliu, deoarece ofera flexibilitate, avand posibilitatea de a fi transportat oriunde este necesara tranzactia. Un astfel de terminal de plata imbunatateste experienta clientilor si scurteaza timpii de asteptare in fata casei de marcat.

POS-ul fix este potrivit pentru magazine cu sedii de sine statatoare, precum magazinele care comercializeaza articole de imbracaminte sau magazinele alimentare, deoarece acestea sunt conectate la intreaga infrastructura de vanzare (casa de marcat, imprimanta fiscala, sistem de gestionare a vanzarilor etc.).

Cat costa un POS?

Costul unui terminal de plata POS poate fi diferit in functie de tipul acestuia si de complexitatea sa. In functie de domeniul de activitate al afacerii si de nivelul de tranzactii care trebuie gestionat, poti opta pentru sisteme complete de gestiune care sa asigure toate functionalitatile necesare unei vanzari.

👉 Descopera POS All-In-One Aures Yuno II, dotat cu ecran multi-touch capacitiv, rezistent la zgarieturi, socuri, praf si stropiri si profita de un pret avantajos!

Cum poate Sedona sa sprijine activitatea afacerii tale

Inca din 2002, cand am intrat pe piata din Romania cu o noua abordare in domeniul caselor de marcat, am dorit sa sustinem antreprenorii locali cu produse si servicii de calitate. Din acest motiv, am continuat sa dezvoltam solutii pentru simplificarea procedurilor pentru comerciantii romani si sa-i sprijinim prin punerea la dispozitia acestora a cat mai multe servicii gratuite, prin intermediul consultantilor specializati. 

Iata cateva exemple de servicii de care poti beneficia si tu, ca antreprenor:

  • consultanta telefonica sau la sediul afacerii tale;
  • fiscalizare cu intocmirea dosarelor necesare;
  • instruire pentru folosirea diferitelor echipamente de gestiune;
  • returnarea produselor in 30 de zile;

In ceea ce priveste echipamentele POS, in prezent colaboram cu prestigiosi furnizori externi, precum: Aures Technology – Franta, Zebra Technologies – S.U.A sau Pro Intellect – Germania. Astfel, cu ajutorul acestor colaborari am reusit sa devenim un furnizor complet, adaptand servicii POS pentru orice companie sau buget. 

Iata cateva dintre cele mai apreciate produse din portofoliul nostru:

  • case de marcat;
  • imprimante fiscale si imprimante mobile;
  • cititoare coduri de bare;
  • cantare electronice;
  • masini de numarat si verificat bancnote;
  • programe de gestiune si servicii;

👉 Programele Sedona create pentru Retail si HoReCa pot fi instalate de catre consultantii nostri si testate gratuit timp de 30 de zile. Descopera gama de programe si servicii pentru afaceri din portofoliul Sedona!

Viata de antreprenor presupune adaptare rapida la schimbari si luarea unor decizii inteligente care sa contribuie la succesul unui business pe termen lung. Pentru a te bucura de o activitate continua, fara probleme, apeleaza la Sedona, care investeste in dezvoltarea de solutii fiscale, de la echipamente la programe si aplicatii pe mobil, cu scopul de a creste performanta afacerilor, indiferent de domeniul in care activeaza.

Sursa foto: shutterstock.com

1 Comentariu

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.