Cand devine un business platitor de TVA – aspecte contabile de care sa tii cont

Data publicare articol:
Data revizuire articol:

Dezvoltarea unei afaceri are la baza idei, initiative si activitati eficiente. Astfel, pentru a obtine succesul dorit, sunt cateva decizii pe care trebuie sa le iei, ca antreprenor, dar si cateva cadre legislative pe care trebuie sa te asiguri ca le respecti, de indata ce afacerea ta ajunge intr-o anumita etapa de dezvoltare. In acest sens, trecerea de la o societate neplatitoare de TVA la una platitoare de TVA poate fi un lucru pe care trebuie sa il ai in vedere.

Ca sa fii pregatit pentru a trece in aceasta etapa a afacerii tale, citeste, in continuarea acestui articol, tot ce trebuie sa stii, atunci cand firma ta devine platitoare de TVA.

  • Cand devii platitor de TVA
  • Vrei ca firma ta sa devina platitoare de TVA prin optiune? Cum stii ca esti pregatit
  • Cotele de TVA practicate in Romania
  • Avantaje platitor TVA
  • Dezavantaje platitor TVA
  • Care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmezi cand devii platitor de TVA
  • Aspecte contabile de indeplinit odata ce devii platitor de TVA

Cand devii platitor de TVA

Daca administrezi o afacere, cu siguranta una dintre intrebarile pe care ti le-ai adresat cel putin o data este „Cand devine o firma platitoare de TVA?”. Ei bine, este foarte important sa cunosti acest lucru, deoarece, atunci cand societatea depaseste o anumita cifra de afaceri, trebuie inregistrata ca platitor de TVA. 

Conform articolului 310 din Codul Fiscal, o firma devine platitoare de TVA in momentul in care cifra de afaceri anuala depaseste plafonul de 88.500 de euro, adica 300.000 de lei. Cand mentionam „cifra de afaceri”, ne referim la valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuata de persoana impozabila, pe parcursul unui an calendaristic.

Totodata, o firma poate sa devina platitoare de TVA si prin optiune, chiar daca nu a atins plafonul mentionat mai sus. De exemplu, daca planuiesti sa deschizi un restaurant si, pentru functionarea lui, ai nevoie de achizitia unor bunuri intracomunitare de mai mult de 10.000 de euro, atunci poti sa optezi pentru infiintarea firmei in scop de TVA.

In ambele cazuri, procesul de obtinere a certificatului de inregistrare in scopuri TVA este acelasi. 

👉Descopera sistemele de marcare si gestiune pentru restaurante, care te pot ajuta sa iti eficientizezi afacerea prin reducerea erorilor, monitorizarea vanzarilor si printr-o vizibilitate mai buna a datelor.

Vrei ca firma ta sa devina platitoare de TVA prin optiune? Cum stii ca esti pregatit

Pentru ca statutul de platitor de TVA aduce anumite avantaje societatilor, exista posibilitatea ca antreprenorii sa opteze ca business-urile lor sa devina platitoare de TVA, fara atingerea prealabila a plafonului. Iata cateva semne care iti pot indica faptul ca afacerea ta este pregatita sa devina platitoare de TVA:

  • are un numar mare de clienti fideli, care genereaza un venit constant. Atunci cand ai un venit constant si te asiguri ca poti atinge plafonul anual, eviti situatia de a pierde TVA-ul, odata ce il obtii;
  • se afla intr-o etapa de dezvoltare care face parte dintr-o strategie de business pe termen lung. Daca activitatea afacerii presupune achizitia unor produse din UE sau vanzarea de produse catre UE, atunci poate fi un real avantaj ca afacerea sa devina platitoare de TVA.

👉Descopera cum te poate ajuta Sedona sa te bucuri de o afacere mai profitabila.

Cotele de TVA practicate in Romania

In Romania, TVA-ul este de 19%, insa exista anumite exceptii pentru care statul a hotarat sa aplice o cota TVA mai mica, de 5% sau 9%, pentru a stimula vanzarea anumitor tipuri de produse.

Cota de TVA de 9%

TVA-ul de 9% se aplica pentru urmatoarele livrari de bunuri sau prestari de servicii:

  • livrarea de proteze si accesorii asociate cu acestea;
  • livrarea de produse ortopedice;
  • livrarea de medicamente de uz uman si veterinar;
  • livrarea de alimente si bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, animale si pasari vii, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor;
  • livrarea apei potabile si a apei pentru irigatii in agricultura;
  • livrarea de ingrasaminte, pesticide sau seminte utilizate in agricultura.

Cota de TVA de 5%

TVA-ul de 5% se aplica pentru urmatoarele livrari de bunuri sau prestarii de servicii:

  • manuale scolare, carti, ziare si reviste, exceptandu-le pe cele destinate publicitatii;
  • servicii care constau in permiterea accesului la castele, muzee sau alte locatii si evenimente culturale;
  • livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite;
  • cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
  • serviciile de restaurant si catering, cu exceptia bauturilor alcoolice;
  • oferirea dreptului de utilizare a facilitatilor sportive in scopul practicarii sportului si a educatiei fizice;
  • transportul de persoane cu vehicule istorice sau utilizand instalatiile de transport pe cablu, in scop turistic sau de agrement;
  • transportul de persoane cu vehicule cu tractiune animala sau cu ambarcatiuni, in scop turistic sau de agrement;
  • livrarea alimentelor de inalta valoare calitativa, autorizate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

Avantaje platitor TVA

Atunci cand firma ta devine platitoare de TVA, poti beneficia de multe avantaje. Iata care sunt cele mai importante:

  • poti sa iti deduci TVA-ul, existand momente in care poti avea TVA de recuperat de la stat;
  • ai posibilitatea de a-ti consolida parteneriatul: atunci cand majoritatea partenerilor tai comerciali sunt si ei platitori de TVA, cu siguranta vor vrea sa isi deduca TVA-ul din facturile tale;
  • poti face achizitii de bunuri intracomunitare fara sa fii contrans de respectarea vreunui plafon. Conform legislatiei in vigoare, valabila si in 2023, o societate neplatitoare de TVA are dreptul sa efectueze achizitii intracomunitare de bunuri doar in limita a 10.000 de euro (34.000 de lei). Dupa depasirea acestui plafon, este necesara inregistrarea in scopuri de TVA;
  • unele domenii beneficiaza de o cota TVA redusa, astfel ca, daca activezi intr-unul dintre acestea, poate fi avantajos pentru tine sa devii platitor de TVA. Vei colecta TVA redus de 9% sau 5%, dar, in acelasi timp, iti vei putea deduce TVA-ul aferent facturilor de la furnizori de 19%, 9% sau 5%.

Dezavantaje platitor TVA

Cu toate ca sunt multe avantaje care te pot indemna sa treci de la o societate neplatitoare de TVA la una platitoare de TVA, exista, totusi, si cateva dezavantaje de care sa tii cont. Iata care sunt acestea:

  • costurile cu serviciile de contabilitate pot sa fie mai mari, din cauza documentatiei stufoase care trebuie depusa periodic la ANAF;
  • poti avea oricand controale ANAF pentru TVA. In caz de nereguli, amenzile si penalitatile pot fi destul de mari;
  • poti pierde clienti, prin fixarea unor preturi mai mari pentru produsele vandute. In cele mai multe cazuri, societatile platitoare de TVA aplica preturi mai mari pentru produsele lor, astfel incat, dupa acoperirea TVA-ului, societatea sa ramana cu un profit rentabil.

Care sunt pasii pe care trebuie să ii urmezi cand devii platitor de TVA

Odata ce societatea pe care o administrezi a atins pragul stabilit de lege, este nevoie sa soliciti inregistrarea in scopuri de TVA, in termen de maximum 10 zile de la data atingerii sau depasirii plafonului. Data atingerii/depasirii plafonului se considera prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins sau depasit.

Solicitarea se face prin depunerea formularului 010 la ANAF, insotit de urmatoarele documente:

  • balanta analitica de la inceputul anului si pana in luna in care s-a atins/depasit plafonul;
  • copie a certificatului de inregistrare la ORC;
  • copie dupa cartea de identitate a administratorului;
  • copie a contractului de prestari servicii contabile;
  • declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte daca societatea desfasoara sau nu activitati economice la sediul social, sediile secundare sau in afara acestora.

Dupa ce ai depus toate aceste documente, vei primi de la ANAF certificatul de inregistrare in scopuri de TVA. Din acel moment, pe toate facturile pe care le emiti, in fata CUI-ului trebuie sa apara RO.

Daca detii o gestiune si utilizezi casa de marcat, atunci trebuie sa o setezi astfel incat pe bonul fiscal sa apara si TVA-ul aferent vanzarii.

👉Descopera programele de gestiune si servicii de la Sedona si obtine-le la un pret avantajos!

Aspecte contabile de indeplinit odata ce devii platitor de TVA

In functie de vectorul fiscal, lunar sau trimestrial, contabilul tau va trebui sa iti calculeze TVA-ul de plata sau TVA-ul de recuperat si sa depuna la ANAF formularul 300, care este decontul de TVA. 

Daca TVA-ul colectat este mai mare decat TVA-ul deductibil, atunci diferenta va trebui sa o platesti la bugetul de stat. Daca, insa, TVA-ul colectat este mai mic decat TVA-ul deductibil, atunci statul va fi cel care iti va plati tie diferenta.

Succesul unei afaceri presupune existenta unui plan de dezvoltare bine pus la punct, dar si schimbari fiscale ce trebuie avute in vedere de catre orice antreprenor. Documenteaza-te corespunzator si dezvolta-ti afacerea prin respectarea tuturor reglementarilor legislative in vigoare.

sursa foto: shutterstock.com

4 Comentarii

  1. In urma unei sume facturate depasesc cu 20.000 lei (dau un exemplu) plafonul de 300.000 lei, voi plati TVA pt ei, corect?

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.