Fiscalizare casa de marcat si defiscalizare – gestionarea caselor de marcat in timpul insolventei

Data publicare articol:
Data revizuire articol:

Potrivit legislatiei in vigoare, fiecare operator economic care intreprinde activitati comerciale prin livrarea de bunuri sau prestarea de servicii este obligat sa utilizeze o casa de marcat achizitionata prin intermediul unui distribuitor autorizat.

Fiscalizarea casei de marcat, dar si defiscalizarea acesteia, in cazul in care societatea isi inceteaza activitatea, urmeaza o serie de proceduri legale. In acest articol, vom dezbate principalele reglementari legale referitoare la casele de marcat, provocarile si riscurile asociate gestionarii corecte a caselor de marcat in timpul insolventei, dar si utilitatea aparatelor de marcat in urmarirea vanzarilor si a cheltuielor in timpul insolventei.

Legislatie si reglementari: Legea insolventei din Romania 

Din punct de vedere legal, insolventa este reglementata la nivelul tarii prin intermediul Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, completata si modificata prin Ordonanta de Urgenta nr. 88/2018.

Aceasta defineste insolventa ca fiind acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide si exigibile. Cu alte cuvinte, starea de insolventa se prezuma in cazul in care societatea se afla in incapacitatea de a-si plati datoriile fata de creditori, timp de 60 de zile de la scadenta. Totodata, insolventa se considera a fi iminenta daca se dovedeste ca societatea nu va fi capabila sa-si plateasca la scadenta datoriile pe care le-a acumulat, cu resursele financiare pe care le detine in momentul scadentei.

Insolventa poate fi solicitata instantelor judecatoresti de catre debitori, care constata ca se afla in incapacitate de plata a datoriilor, dar si de catre creditori, care constata ca se afla in imposibilitatea de a-si recupera datoriile.

👉 Pentru a citi pe larg despre procedura de insolventa, consulta articolul Ce inseamna sa intri in insolventa si cum o previi.

Regulile privind casele de marcat din Romania 

Utilizarea caselor de marcat la nivel national este reglementata prin intermediul Ordonantei de urgenta 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, completata prin Hotararea de Guvern nr. 355 din 2023.

Casele de marcat se pot achizitiona prin intermediul distribuitorilor autorizati. In plus, societatea care achizitioneaza casa de marcat este obligata sa incheie un contract de service cu o unitate acreditata de Ministerul Finantelor pentru respectivul aparat.

👉 Descopera oferta Sedona de case de marcat, pentru care beneficiezi de servicii de fiscalizare realizate prin personal propriu sau prin intermediul colaboratorilor, cu acreditarea Ministerului de Finante.

Pentru fiscalizarea casei de marcat, societatea trebuie sa obtina un Numar Unic de Identificare (NUI), solicitat in baza dosarului cu documentele aferente casei de marcat si ale firmei, depus la ANAF. In urma eliberarii acestuia, casa de marcat va fi pusa in functiune de catre o entitate autorizata de Ministerul de Finante, care va activa memoria fiscala a acesteia.

Ulterior fiscalizarii sau punerii in functiune a casei de marcat, societatea trebuie sa valideze procesul de fiscalizare, prin depunerea unei serii de documente la ANAF. Totodata, o declaratie a instalarii casei de marcat trebuie depusa la Directia Generala Regionala a Finantelor Publice.

Procesul de fiscalizare casa de marcat se incheie prin transmiterea unei declaratii de instalare catre firma care a efectuat fiscalizarea, care este obligata sa inregistreze, la randul ei, codul NUI al casei de marcat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.

👉 Pentru a intelege procedura completa de fiscalizare a casei de marcat, dar si pentru a afla care sunt actele necesare pentru fiscalizarea casei de marcat la ANAF, consulta articolul Fiscalizare si defiscalizare pentru casa de marcat. Acte si informatii necesare.

Conform legislatiei mentionate, defiscalizarea casei de marcat se efectueaza in conditiile in care casa de marcat se defecteaza si nu mai poate fi utilizata sau in cazul in care societatea isi incheie activitatea.

Pentru a scoate casa de marcat din functiune, societatea trebuie sa predea memoria fiscala a acesteia la Directia Generala a Finantelor Publice, care va stoca datele fiscale pe o perioada de minim 10 ani. Dupa predarea memoriei fiscale la Administratia Financiara, Directia Generala a Finantelor Publice va anula Numarului Unic de Identificare

Cum pot fi gestionate corect casele de marcat in timpul insolventei

Potrivit legislatiei in vigoare, procedura de insolventa poate fi generala – incluzand reorganizarea judiciara sau incercarea de redresare – sau simplificata, care se refera la intrarea in faliment. Pentru a iesi din insolventa, o firma trebuie sa-si achite toate datoriile pe care s-a angajat sa le acopere in planul de reorganizare.

In functie de tipul procedurii de insolventa, casa de marcat se gestioneaza in consecinta. Astfel, daca firma solicita reorganizarea judiciara, aceasta are dreptul de a-si continua activitatile contractate si de a incheia noi contracte, dar si de a efectua incasari si plati aferente acestora, potrivit Legii nr. 85/2014.

Prin urmare, daca operatorul economic incaseaza contravaloarea bunurilor comercializate sau a serviciilor prestate este obligat sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Legislatia indica faptul ca aparatele de marcat se folosesc pe intreaga perioada de functionare a societatii, inclusiv pe perioada insolventei generale sau a reorganizarii judiciare.

👉 Daca in incercarea de redresare a afacerii doresti sa achizitionezi sisteme POS pentru afacerea ta, consulta oferta Sedona pentru o oferta variata de produse.

Daca, pe de alta parte, firma solicita procedura de intrare in insolventa simplificata si, implicit, intrarea in faliment, casele de marcat trebuie scoase din functiune la incetarea activitatii companiei.

Ce documente si inregistrari sunt necesare pentru a gestiona casele de marcat in timpul insolventei

O intrebare comuna in cazul incetarii activitatii – ce fac cu casa de marcat daca inchid firma? – este reglementata prin intermediul OUG 28/1999, care prevede scoaterea din functiune a casei de marcat prin predarea memoriei fiscale a acesteia la Directia Generala a Finantelor Publice.

Defiscalizarea casei de marcat se face in termenul de 30 de zile de la incetarea activitatii, prin programare la Administratia Financiara si predarea memoriei fiscale catre aceasta. Recuperarea memoriei fiscale este efectuata de catre un tehnician autorizat, in prezenta unui inspector si in baza unui proces verbal de predare. Ulterior, Numarului Unic de Identificare trebuie anulat de catre Directia Generala a Finantelor Publice.

Pentru a duce la indeplinire acest proces, exista o serie de acte necesare defiscalizare casa de marcat:

  • cartea de interventii care cuprinde toate inregistrarile facute pe perioada functionarii aparatului de marcat si Registrul Special al casei de marcat;
  • declaratia de instalare in original si copie;
  • Certificatului Numarului Unic de Identificare eliberat de ANAF;
  • actul de identitate al administratorului societatii;
  • copie a certificatul de inmatriculare;
  • certificatul de inregistrare CIF, daca firma este platitoare de TVA;
  • delegatia persoanei care preia memoria fiscala.

Care sunt provocarile si riscurile asociate cu gestionarea caselor de marcat in timpul insolventei

Pentru gestionarea corecta a caselor de marcat in timpul insolventei, este relevant sa se ia in considerare tipul procedurii de insolventa la care apeleaza debitorii sau creditorii. Mai exact, daca insolventa presupune reorganizarea judiciara, provocarea implica respectarea planului de reorganizare, care poate sa cuprinda, potrivit legii, restructurarea operationala si financiara a debitorului, restructurarea corporativa prin modificarea structurii de capital social si restrangerea activitatii prin lichidarea partiala sau totala a activului din averea debitorului.

In plus, o alta provocare asociata gestionarii caselor de marcat in perioada insolventei deriva din supravegherea exercitata de administratorul judiciar, care se aplica tuturor operatiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului, inclusiv platile, incheierea contractelor sau tranzactiile propuse de catre debitor.

Daca, pe de alta parte, insolventa se incheie cu intrarea in faliment, societatea trebuie sa acorde atentie procedurii de defiscalizare a casei de marcat in termenul prevazut de lege.

In functie de tipul procedurii de insolventa, casele de marcat se gestioneaza in consecinta, potrivit prevederilor legislative in vigoare. Fiscalizarea casei de marcat, dar si defiscalizarea acesteia, in momentul insolventei, trebuie sa respecte procedurile reglementate legal.

Sursa foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shuterstock

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.