Totul despre Formularul C801 – obtinerea NUI

Data publicare articol:

O casa de marcat nou achizitionata poate functiona respectand prevederile legale dupa indeplinirea procedurii de fiscalizare. Pentru fiscalizarea casei de marcat este necesara atribuirea unui numar unic de identificare din partea ANAF.

Numarul unic de identificare (NUI) a aparatelor de marcat electronice fiscale se poate obtine prin completarea si depunerea formularului C801 in Spatiul Privat Virtual (SPV). Afla ce este formularul C801, care este utilitatea acestuia, cum se depune formularul C801 si care sunt documentele necesare pentru obtinerea NUI.

Ce este formularul C801

Formularul C801 sau Cererea de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale este solicitarea depusa la ANAF, in baza careia se obtine numarul unic de identificare – NUI pentru casa de marcat electronica.

Aceasta cerere poate fi depusa fizic sau online, prin intermediul Spatiului Privat Virtual. Formularul C801 cuprinde informatii referitoare la datele de identificare ale societatii solicitante, dar si datele de identificare ale reprezentantului legal. Totodata, prin cerere se solicita informatii cu privire la aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) si la locul de instalare a acestora.

In cazul solicitarii depuse fizic, la biroul organului fiscal competent, cererea trebuie completata corect si complet, cu toate informatiile solicitate, si adresata compartimentului in a carui raza teritoriala urmeaza sa fie instalate aparatele.

Pe de alta parte, solicitarea in format electronic, sub forma unui fisier PDF inteligent, poate contine informatii despre mai multe aparate de marcat electronice fiscale, indiferent de raza teritoriala unde urmeaza sa fie instalate.

La ce se foloseste formularul C801

Formularul C801 este utilizat pentru inregistrarea casei de marcat electronice la ANAF si pentru obtinerea numarului unic de identificare din Registrul de evidenta. Acest formular se depune de catre operatorul economic care a achizitionat casa de marcat.

Orice aparat de marcat fiscal electronic trebuie sa primeasca un numar unic de identificare. Totodata, obtinerea numarului unic de identificare, prin depunerea formularului C801, este un pas obligatoriu pentru a incepe procesul de fiscalizare a casei de marcat.

👉 Afla totul despre fiscalizarea si defiscalizarea casei de marcat si ce acte sunt necesare!

Cum se depune formularul C801

Formularul C801 pentru obtinerea NUI pentru casa de marcat se depune in Spatiul Privat Virtual, in care contribuabilul trebuie sa fie inregistrat. Pentru inregistrarea contribuabilului in SPV, cu certificat digital, se pot consulta instructiunile de utilizare a SPV.

De asemenea, pe site-ul ANAF se regaseste Formularul C801, care poate fi descarcat in format PDF si care se completeaza cu datele solicitate – date de identificare ale societatii si ale reprezentantului legal, dar si datele referitoare la aparatele de marcat electronice fiscale pentru care se doreste eliberarea NUI.

Alaturi de cerere, solicitantul trebuie sa anexeze o serie de documente, in copie certificata cu originalul. Astfel, dupa completarea Formularului C801, acesta se valideaza. In urma validarii, documentul va solicita anexarea arhivei cu actele insotitoare.

Un ultim pas presupune semnarea electronica a documentului, care este disponibila doar in urma finalizarii cu succes a actiunii de validare a documentului.

Pentru incarcarea documentului in SPV, utilizatorul selecteaza optiunea Autentificare cu certificat. Tutorialul SPV clarifica pasii necesari pentru autentificarea cu certificat digital. Dupa autentificare, in sectiunea de depunere a documentelor, se va selecta Formularul C801 si se va apasa butonul de trimitere.

Dupa aceasta operatiune, utilizatorul va primi informatii pentru obtinerea recipisei. Numarul unic de identificare se va putea descarca de pe platforma. ANAF aloca aleatoriu un numar unic de identificare a casei de marcat, format din 10 cifre.

👉 Daca esti in cautarea unei case de marcat, acceseaza oferta Sedona de case de marcat si imprimante fiscale si alege modelul potrivit in functie de nevoile afacerii tale.

In cat timp se obtine NUI

Numarul unic de identificare pentru casa de marcat se va putea descarca direct din platforma, iar termenul pentru atribuirea NUI este de 2 zile, conform ANAF. Totusi, in practica, generarea automata a NUI scurteaza termenul, iar numarul unic de identificare este disponibil in aceeasi zi.

Documente necesare pentru obtinerea NUI

Alaturi de Formularul C801, utilizatorul trebuie sa anexeze o serie de acte necesare pentru casa de marcat si atribuirea numarul unic de identificare al acesteia.

Documentele solicitate sunt:

  • documentul de plata si factura care atesta achizitionarea casei de marcat;
  • contractul de vanzare-cumparare cu plata in rate sau contractul de leasing financiar incheiat cu clauza expresa privind asumarea obligatiei partilor ca, la expirarea contractului de leasing, se transfera utilizatorului dreptul de proprietate asupra aparatului de marcat electronic;
  • procesul-verbal de sigilare a memoriei fiscale si a aparatului de marcat electronic fiscal;
  • actul de identitate al reprezentantului legal inscris in cerere si actul de identitate al imputernicitului, dupa caz;
  • certificatul de garantie al aparatului de marcat electronic fiscal;
  • declaratia pe propria raspundere a utilizatorului referitoare la adresa la care va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal sau declaratia referitoare la desfasurarea activitatii in regim ambulant ori in regim de taxi (doar pentru solicitarea depusa in format fizic);
  • in cazul in care cererea a fost depusa prin imputernicit, imputernicirea in original.

Aceste documente se arhiveaza si se anexeaza cererii C801. Important de mentionat este ca, pentru a dovedi conformitatea cu originalul, utilizatorul trebuie sa adauge mentiunea „conform cu originalul” si semnatura.

👉 Daca ai nevoie de o casa de marcat mobila, afla ce beneficii are o casa de marcat portabila pentru afacerea ta.

Pentru alocarea NUI, toate informatiile referitoare la aparatul de marcat electronic, solicitate prin aplicatia informatica, trebuie inregistrate. In plus, operatorii economici au posibilitatea de a verifica in portalul ANAF, la sectiunea Aparate de marcat electronice fiscale, daca informatiile transmise despre casele de marcat comercializate sunt corecte si complete sau daca aparatele de marcat pe care intentioneaza sa le achizitioneze sunt inregistrate in evidenta administratiei fiscale.

In cazul in care datele din cererea depusa prin intermediul SPV sunt eronate sau aparatele de marcat electronice fiscale pentru care se solicita atribuirea NUI nu figureaza inregistrate in evidenta ANAF, certificatul nu se va emite, iar utilizatorul va fi avertizat de incorectitudinea datelor pentru a verifica erorile si pentru a retransmite cererea.

Numarul unic de identificare, obtinut prin completarea si depunerea formularului C801 si a documentelor insotitoare, este comunicat utilizatorului prin „Certificatul de atribuire a numarului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale”, fiind necesar pentru inceperea operatiunii de fiscalizare a casei de marcat.

Sursa foto: Shutterstock, Shutterstock

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.