Tot ce trebuie sa stii despre Sistemul Garantie-Returnare (SGR) si cum il poti integra cu programul de gestiune Sedona Retail

Data publicare articol:

Nascut din initiativa de a proteja mediul inconjurator si de a reduce poluarea, Sistemul Garantie-Returnare (SGR) este cel mai mare proiect de economie circulara din Romania. Acesta vizeaza producatorii si consumatorii, incurajand colectarea si reciclarea ambalajelor, prin aplicarea unei garantii fiecarui ambalaj cumparat.

Afla din acest articol ce este Sistemul de Garantie-Returnare si cum functionează in Romania, care sunt obligatiile comerciantilor si unde sunt punctele de returnare a ambalajelor obligatorii, care sunt ambalajele incluse in SGR si criteriile pentru returnarea lor, dar si cum te ajuta Sedona sa gestionezi returnarea ambalajelor.

Ce este Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) si cum functionează in Romania

Sistemul de Garantie-Returnare, implementat in Romania la finalul anului trecut, sustine reciclarea ambalajelor prin aplicarea unei garantii, recuperata in momentul in care acestea sunt returnate. Proiectul are ca scop protejarea mediului inconjurator si implicarea tuturor cetatenilor in atingerea tintelor de colectare si reciclare impuse la nivel european, prin noul pachet pentru economie circulară al Uniunii Europene.

Tinta SGR este de a asigura o rata mai mare de colectare si reciclare in randul ambalajelor, care, in acest fel, nu vor mai fi aruncate la gunoi sau in natura. In plus, conform ReturRO, administratorul Sistemului de Garantie-Returnare, prin implementarea acestui sistem, se vor putea colecta 77% din PET pana in 2025 si 90% pana in 2029, procente impuse Romaniei de Uniunea Europeana.

Cadrul legal pentru implementarea sistemului de garantie-returnare este stabilit prin intermediul unei legi de returnare a produselor – HG 1074/2021 privind stabilirea Sistemului de Garantie-Returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.

Cum functioneaza Sistemul Garantie-Returnare in Romania

Principiul de functionare al Sistemului de Garantie-Returnare este unul simplu: pentru fiecare ambalaj de bautura cumparat, se adauga suplimentar fata de pretul produsului o garantie de 50 de bani. La returnarea ambalajelor, care pot fi colectate automat sau manual, clientul isi recupereaza garantia de 50 de bani oferita pentru fiecare produs. Ulterior, ambalajele colectate sunt reciclate si transformate in noi ambalaje pentru bauturi.

Ambalajele reciclabile, care pot fi returnate prin intermediul sistemului SGR, trebuie sa contina simbolul Ambalaj cu garantie. Conform ReturRo, in aceasta categorie de ambalaje sunt incluse ambalajele nereutilizabile din sticla, plastic si metal, care contin sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare, apa plata, minerala sau cu arome, bere, cidru, vinuri, spirtoase sau mixuri de bauturi alcoolice.

Returnarea ambalajelor poate fi facuta la orice punct de returnare din magazine, direct la vanzator sau la automatele de preluare a ambalajelor. Pentru a fi acceptate, ambalajele trebuie sa fie goale, neturtite si cu eticheta intacta.

Obligatiile comerciantilor in cadrul SGR 

Toti operatorii economici care comercializeaza bauturi in ambalaje reciclabile devin parteneri in Sistemul de Garantie-Returnare. Acestia au obligatia legala de a se inregistra in cadrul Sistemului de Garantie-Returnare, conform HG 1074/2021.

👉 Daca iti doresti un program cu functionalitati complete de vanzare si gestiune pentru afacerea ta, consulta programul de gestiune Sedona Retail. Acesta poate fi integrat cu Sistemul de Garantie-Returnare si te poate ajuta sa-ti gestionezi afacerea cu usurinta.

Totodata, comerciantii au obligatia:

  • de a indica valoarea garantiei distinct de pretul produsului, atat la raft, cat si in documentele fiscale aferente produsului in ambalaj SGR;
  • de a plati valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR (cu exceptia cazului in care producatorul a decis sa suporte plata garantiei in mod direct);
  • de a nu comercializa produse ambalate in ambalaje SGR care nu sunt marcate corespunzator;
  • de a incasa de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalaje SGR;
  • de a organiza puncte de returnare, in cadrul structurii de vanzare;
  • de a prelua, in cadrul punctelor de returnare, toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali si de a restitui acestora valoarea garantiei la momentul returnarii ambalajelor SGR;
  • de a afisa, in cadrul structurilor de vanzare, informatii adresate consumatorilor, cu privire la tipurile de produse care fac parte din SGR, valoarea garantiei, posibilitatea de a returna ambalajul in oricare punct de returnare de pe teritoriul tarii, adresa si programul de functionare ale punctului de returnare, modalitatea de preluare a ambalajelor – manual sau automat, dreptul clientului ce returneaza ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garantiei in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, dar si situatiile de refuz al restituirii garantiei;
  • de a proteja ambalajele SGR preluate in cadrul punctelor de returnare impotriva deteriorarii, furtului si altor situatii similare, pana la preluarea acestora de catre administratorul SGR;
  • de a utiliza programul informatic pus la dispozitie online, de catre administratorul SGR pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR si al garanțiilor aferente acestora;
  • de a tine evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate, a numarului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de catre consumatori, precum si evidenta garantiilor platite, incasate la vanzarea produselor si returnate catre consumatori la punctul de returnare, respectiv incasate de la administratorul SGR;
  • de a permite efectuarea controalelor, de catre autoritatile competente.

Unde sunt obligatorii punctele de returnare a ambalajelor

Conform legii, toti operatorii economici care comercializeaza produse in ambalaje reciclabile, indiferent de marimea suprafetei de vanzare, au obligatia de a organiza puncte de returnare a ambalajelor.

Exceptie fac comerciantii de tip HORECA si operatorii economici care vand produse exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor.

De mentionat este faptul ca acei comercianti care au o suprafata a structurii de vanzare mai mare de 200 mp au obligatia de a-si organiza propriile puncte de returnare, in cadrul structurii de vanzare sau in imediata apropiere a acesteia, fara a depasi distanta de 150 de metri fata de punctul de vanzare si avand cel putin acelasi program de functionare.

Pe de alta parte, operatorii economici care isi desfasoara activitatea intr-un spatiu mai mic de 200 mp au posibilitatea de a opta pentru organizarea punctelor de returnare prin asociere cu alti comercianti care, in mod similar, au structuri de vanzare cu o suprafata mai mica de 200 mp sau prin acord de parteneriat, cu unitatile administrativ-teritoriale sau asociatiile de dezvoltare intercomunitara.

In acest caz, distanta pana la punctul de returnare nu poate fi mai mare de 150 de metri fata de fiecare structura de vanzare din acordul de parteneriat, pentru comerciantii din localitatile urbane, respectiv 500 de metri, pentru structurile de vanzare din localitati rurale.

Ce ambalaje sunt incluse in SGR 

Ambalajele primare nereutilizabile de sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 L si 3 L inclusiv, care poarta marcajul SGR, sunt eligibile pentru a fi reciclate.

Criterii de acceptare a ambalajelor returnate

  • ambalajul detine marcajul SGR, respectiv simbolul reprezentativ si codul de bare, vizibile si lizibile;
  • ambalajul nu este degradat sau deformat si este intreg;
  • ambalajul este in intregime golit de continut;
  • ambalajul este returnat in maximum 24 de luni de la anuntarea privind incetarea introducerii pe piata de catre producator a produsului respectiv.

👉 Vrei sa gestionezi cu usurinta implementarea Sistemului de Garantie-Returnare? Alege un program complet de gestiune si afla cum introduci Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) in Sedona Retail.

Modul de colectare a ambalajelor incluse in SGR

Operatorii economici care organizeaza puncte de returnare a ambalajelor pot opta pentru colectarea lor manuala sau automata.

Colectarea manuala a ambalajelor reciclabile presupune verificarea acestora, astfel incat sa indeplineasca toate conditiile prevazute pentru colectare, respectiv ambalajul sa fie intreg, nedegradat sau deformat, golit in intregime si cu marcajul SGR.

Pentru raportarea ambalajelor colectate si a garantiilor aferente, comerciantii vor utiliza sistemul informatic pus la dispozitie de catre administratorul SGR.

Colectarea automata, prin aparate de tip RVM (sisteme automate de preluare), presupune instalarea RVM-ului, care se recomanda a fi justificata din perspectiva numarului de ambalaje care se estimeaza a fi colectate in acel punct. Important de mentionat este faptul ca achizitia initiala a RVM-ului va fi suportata de catre comerciant.

Ambalajele colectate in Sistemul de Garantie-Returnare vor fi preluate de catre administratorul SGR, cu o frecventa variabila, in functie de numarul de ambalaje colectate, marimea suprafetei de vanzare si capacitatea de stocare a punctului de returnare.

Cum se returneaza garantia consumatorilor 

Garantia pentru ambalaje se returneaza consumatorilor in functie de modalitatea de colectare. Pentru ambalajele preluate manual, garantia va fi returnata in numerar, voucher sau prin transfer electronic.

Daca ambalajele sunt colectate automat, prin intermediul unui sistem de preluare, garantia este returnata sub forma unui voucher, pe care consumatorul il poate utiliza la efectuarea cumparaturilor, in cadrul aceluiasi comerciant care detine sistemul automat de preluare. Totodata, consumatorul are optiunea de a schimba voucherul in numerar sau de a primi valoarea garantiei, prin transfer bancar.

Care sunt obiectivele Sistemului de Garantie-Returnare 

Sistemul de Garantie-Returnare isi propune sa introduca ambalajele reciclabile intr-o economie circulara, contribuind la protejarea mediului.

Normele stabilite la nivel european impun atingerea unor tinte nationale de colectare si reciclare, respectiv colectarea a 77% din PET-urile de pe piata pana in anul 2025 si 90% dintre acestea pana in anul 2029. Prin urmare, implementarea acestui sistem are scopul de a facilita atingerea obiectivelor setate si cresterea numarului de ambalaje din material reciclat.

Ce se intampla cu ambalajele colectate pentru reciclare 

Dupa returnarea ambalajelor, administratorul Sistemului de Garantie-Returnare are obligatia de a organiza un sistem eficient, prin intermediul caruia sa preia cat mai repede ambalajele goale.

Ambalajele returnate vor ajunge in centrele regionale RetuRO. Dupa sortarea si numerotarea acestora, ambalajele vor fi distribuite catre reciclatori.

Cum te ajuta Sedona sa gestionezi returnarea ambalajelor

Pentru ca implementarea Sistemului de Garantie-Returnare este obligatorie pentru toti comerciantii, conform reglementarilor legale, integrarea acestuia cu un program de gestiune este recomandata, pentru gestionarea optima a afacerii.

Programul de gestiune Sedona Retail acopera integral nevoile magazinelor alimentare, avand functionalitati multiple: vanzare rapida, conectare la o gama completa de echipamente, inclusiv cantare cu etichetare, terminale de plata, terminale de inventariere sau imprimante de etichete, contabilitate primara sau integrarea cu diferite programe si sisteme.

👉 Afla cum poti sa activezi Sistemul de Garantie-Returnare in Sedona Retail, din acest articol.

Operatorii economici care comercializeaza bauturi in ambalaje reciclabile au obligatia de a organiza puncte de returnare si de a accepta ambalaje SGR, indiferent de locul din care produsele au fost achizitionate, restituind garantia achitata initial, de catre consumator. Aceasta initiativa are scopul de a reduce poluarea si de a contribui la cresterea productiei de ambalaje reciclate, sustinand atingerea tintelor nationale de colectare si reciclare.

Sursa foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.