Ce inseamna RFID si ce aplicatii are

Data publicare articol:
Data revizuire articol:

RFID (identificare prin radiofrecventa) este o modalitate de localizare folosita in domenii dintre cele mai diverse de la magazine, la servicii bancare, acces in transportul in comun, date biometrice etc. Pe termen lung, se preconizeaza ca va inlocui codurile de bare si nu numai. Descopera, mai jos, ce inseamna RFID, cum functioneaza, ce componente sunt implicate si multe altele. 

Scurt istoric al RFID

Tehnologia RFID dateaza din anii ‘50, insa abia in ultimii ani a inceput sa fie folosita pe scara larga. Iata o scurta cronologie:

  • In 1948, principiul identificarii radio a fost folosit pentru prima oara in Fortele Armate Britanice pentru a identifica avioane militare de la distanta;
  • In 1983, Charles Manson a depus brevetul pentru identificarea radio in SUA, motiv pentru care este cunoscut drept parintele RFID. Tot in acea perioada, RFID a inceput sa fie folosita in sectorul privat, in special in agricultura;
  • In 1990, IBM a incorporat, pe un singur cip, toate componentele necesare pentru un card RFID;
  • In 2003 – apare primul standard RFID, numit EPC (Electronic Product Code), un sistem de codare international, pentru a identifica in mod unic bunurile din lantul de aprovizionare;
  • 2000-prezent – tehnologia RFID a inceput sa fie tot mai folosita in industrie, indiferent de domeniu. De la monitorizarea aprovizionarii, la platile contactless, RFID a devenit o unealta esentiala pentru optimizarea unor proceduri si procese. 

Ce inseamna RFID. Cum functioneaza tehnologia RFID

Multi se intreaba ce inseamna RFID de fapt. Identificarea prin radiofrecventa sau RFID este o tehnologie care foloseste unde radio pentru a citi, inregistra, stoca si monitoriza anumite informatii atasate pe niste etichete (taguri). 

Reprezinta o versiune actualizata a codurilor de bare. In loc sa fie necesar contactul direct pentru a scana un cod de bare, tagurile RFID pot fi citite wireless de la o anumita distanta, chiar si prin materiale precum carton sau haine, pasapoarte etc. 

Modul de functionare a tehnologiei RFID este unul destul de simplu:

  • Cititorul emite undele radio;
  • Eticheta transmite datele prin unde radio spre cititor;
  • Cititorul receptioneaza informatiile, le proceseaza si le transmite unui computer pentru a fi folosite. 

Tipuri de sisteme RFID

Sistemele RFID sunt de mai multe feluri, dupa cum urmeaza.

Carduri sau badge-uri RFID

  • Acces la locul de munca;
  • Dispozitive pentru plati contactless;
  • Identificare (tehnologia RFID este incorporata in pasapoartele biometrice);
  • Carduri de debit/credit;
  • Carduri de sanatate;
  • Carduri de loialitate (de exemplu, la supermarket sau farmacie).

Etichete din PVC (pentru identificare si monitorizare)

  • Role de etichete RFID pentru diverse produse;
  • Cipuri RFID pentru industrie, in vederea eficientizarii si cresterii productivitatii;
  • Etichete RFID pentru plata automata a taxelor pe autostrada.

Stickere RFID

  • Identificarea unor bunuri;
  • Depozitare si inventar;
  • Combaterea produselor contrafacute;
  • Monitorizarea produselor la transport.

Bratari RFID

  • Plati contactless;
  • Identificarea la unele evenimente (festivaluri, concerte, parcuri tematice etc.) – pot fi folosite inclusiv din motive de siguranta in cazul copiilor;
  • Eficientizarea transportului public (plata se face rapid si sigur, fara a mai fi nevoie de bilet sau abonament);
  • Tracker fitness;
  • Identificarea pacientilor la spital.

👉 Gestioneaza accesul, platile si multe altele cu ajutorul bratarilor RFID. Acestea sunt durabile, versatile, sigure si usor de folosit. 

Portchei RFID

Portcheiul RFID poate fi folosit pentru a avea acces in ansambluri rezidentiale, parcari sau chiar in locuinte prevazute cu un cititor. 

Sistemele RFID pot fi folosite pentru citire (read only) sau atat pentru citire, cat si pentru scriere (read and write). 

Care sunt componentele unui sistem RFID?

Sistemele RFID functioneaza pe baza mai multor componente. Datorita acestora, tehnologia RFID permite citirea corecta si rapida a datelor. Iata care sunt componentele unui sistem RFID.

Cititor RFID

Cititorul este componenta de baza pentru buna functionare a tehnologiei RFID. Se ocupa cu procesarea datelor receptionate cu ajutorul antenei si poate avea diferite functii (inventar, citire multipla etc.).  

De asemenea, dispozitivul poate sa ofere informatii etichetelor pasive (mai multe despre ele ceva mai jos), sa citeasca si sa scrie informatii, precum si sa transmita datele unui alt terminal pentru  „traducere”. 

👉 Cauti un cititor RFID? Alege produsele de care ai nevoie de la Sedona, prietenii tai in aparatura fiscala. Aici beneficiezi atat de produse de calitate, cat si de consultanta gratuita si instruire, pentru a putea folosi cititorul RFID imediat. 

Antena RFID

Antena RFID transmite semnalul prin frecvente radio pentru a activa etichetele si a intercepta raspunsul. Este conectata la cititor cu ajutorul cablului (cablurilor) coaxial. 

Eticheta RFID (tag RFID)

Etichetele RFID (sau tagul RFID) se lipesc pe diferite obiecte si transmit un semnal in momentul in care sunt activate de o antena. Cel mai important element al etichetei RFID este cipul (chip). Exista trei tipuri de etichete RFID:

  • Etichete RFID pasive – pot fi doar citite, deoarece dispozitivul care le contine nu are si baterie. Cititorul trimite un semnal care activeaza eticheta RFID si citeste informatia pe care o contine;
  • Etichete RFID semi-pasive – sunt sustinute de o sursa de energie. Totusi, in acest caz, cipul etichetei nu transmite un semnal. Se folosesc mai ales pentru a monitoriza in industria alimentara, cu precadere pentru a inregistra schimbarile de temperatura din timpul transportului;
  • Etichete RFID active – includ si o baterie. Aceasta permite transmiterea semnalului si la o distanta mai mare. Sunt folosite in monitorizarea oamenilor (de exemplu, la un festival), a vehiculelor sau pot fi folosite in lantul de aprovizionare. 

👉 Vrei etichete RFID antifurt pentru magazinul tau? Alege produse de calitate la preturi avantajoase de la Sedona, partenerul tau de incredere pentru servicii de fiscalizare si consultanta de specialitate.

Cabluri coaxiale

Acestea leaga cititorul RFID de antena. Au lungimi si grosimi diferite. De asemenea, multe rezista foarte bine la schimbarile de temperatura. 

Software

Deseori, este nevoie de un software special pentru tehnologia RFID. In functie de producator, se foloseste un software simplu sau un program complex, mai ales daca vrei sa controlezi mai multe cititoare. 

Ce sunt cardurile RFID?

Cardul RFID are dimensiunile standard ale unui card obisnuit si este realizat din PVC durabil si flexibil. Contine un cip si este prevazut cu o antena pentru a putea receptiona, stoca si transmite date prin unde radio. 

Card vs cip RFID

Multa lume face confuzie intre cardul si cipul RFID. Desi exista o legatura intre ele, nu sunt similare.

Cardul RFID este o componenta unitara pe care o poti folosi si care contine cipul si antena. Cu alte cuvinte, un cip RFID face parte dintr-un card RFID. 

La randul sau, cipul RFID este un microcip (cip sau chip) fara antena sau alte componente. Este precum sistemul electronic al unui dispozitiv de emisie-receptie fara carcasa sau antena. Un cip poate fi inclus in haine, dispozitive de monitorizare a pozitiei unor animale etc. 

Care sunt frecventele RFID?

Frecventa (numita si frecventa de operare) este o caracteristica prin care se asigura comunicarea intre cip si antena. Cipurile difera prin frecventa de operare si distanta de la care pot fi citite. In functie de aceste aspecte, un cip va fi mai puternic sau mai slab, mai scump sau mai ieftin. Iata care sunt cele trei frecvente ale cipurilor RFID:

  • Frecventa joasa – un cip RFID cu frecventa joasa opereaza intre 125 si 134 kHz. Ofera o raza de citire de pana la 30 cm, insa este mai putin susceptibil la interferente de la alte dispozitive. Astfel de cipuri se folosesc pentru controlul accesului, identificarea animalelor si in industrie;
  • Frecventa inalta – cipurile de acest fel opereaza in jurul frecventei de 13,56 MHz. Ofera o raza de citire de pana la 1 metru si sunt mai rapide decat cipurile cu frecventa joasa. Se folosesc mai ales pentru plati contactless, carduri smart si monitorizarea produselor in tranzit;
  • Frecventa foarte ridicata (ultra-inalta) – cipurile opereaza in intervalul 860-960 MHz. Ofera o raza de citire de pana la 10 metri. Este cea mai rapida frecventa. Se foloseste mai ales in lantul de aprovizionare si in controlul inventarului.

Alegerea dintre cele trei optiuni depinde de:

  • Raza de citire – cat de departe vrei sa poti citi o eticheta RFID;
  • Cate informatii trebuie sa stochezi in cipul RFID;
  • Costul – cele mai ieftine sunt cipurile RFID cu frecventa joasa, urmate de cele cu frecventa inalta si apoi cele cu frecventa ultra-inalta;
  • Factorii de mediu – unele frecvente sunt mai susceptibile la interferente (Wi-Fi, Bluetooth, dar pot fi si reflectate sau absorbite de apa sau metale). Frecventele foarte ridicate sunt cele mai susceptibile, urmate de frecventele inalte si cele joase. 

Ce inseamna protectie RFID?

Protectia RFID este un mod prin care iti protejezi informatiile personale sau profesionale din a fi citite de necunoscuti. Avand in vedere ca informatiile importante, precum cele legate de cardul de credit/debit, pasaport, card de acces la birou/fabrica, card de tranzit dintr-o sectie in alta, portchei etc., pot fi stocate pe dispozitive portabile, este important sa tii cont si de securitatea lor. 

In general, protectia RFID implica folosirea de materiale care sa blocheze sau perturbe undele radio. Iata cateva dintre cele mai intalnite metode:

Portofel cu protectie RFID

Un portofel cu protectie RFID este special proiectat pentru a-ti proteja cardurile contactless de la acces neautorizat. Cardul de debit, credit, pasaportul si altele care contin cipuri RFID au un risc crescut in ceea ce priveste securitatea, deoarece pot fi scanate de la distanta de persoane care detin cititoare RFID. 

Cum functioneaza un astfel de portofel? In general, portofelul include un strat subtire de metal, material special sau fibra de carbon care actioneaza precum un scut in fata undelor radio. Un portofel cu protectie RFID iti poate veni in ajutor daca ai informatii de valoare personala sau profesionala.

Autocolante blocante

Aceste se pot aplica direct pe card sau alte elemente care contin cip RFID si actioneaza ca o bariera in fata undelor radio. 

Aplicatii care blocheaza

Unele aplicatii de smartphone sustin ca emit un semnal care poate interfera cu cititoarele RFID. Totusi, eficienta unor astfel de aplicatii este discutabila.  

Chiar este nevoie de protectie RFID?

Oare este nevoie de protectie RFID? Riscul de acces neautorizat la informatiile personale si profesionale variaza de la o persoana la alta. Iata cativa factori de luat in considerare:

  • Stilul de viata – daca esti un om de afaceri care calatoreste frecvent si participa la evenimente de networking, ai un risc mai mare de acces neautorizat la informatiile tale care se afla pe cipuri RFID;
  • Valoarea informatiilor tale – in cazul in care cardurile tale contin informatiile personale sau profesionale, precum cele din pasaport, cartea de identitate (cu cip) sau cardurile bancare, poate fi necesara o anumita precautie.

Domenii de utilizare a tehnologiei RFID 

Tehnologia RFID este folosita pe scara larga in numeroase domenii:

  • Managementul lantului de aprovizionare;
  • Retail;
  • Transporturi (monitorizarea vehiculelor, controlul accesului, plata taxelor de autostrada din mers);
  • Sanatate;
  • Identificarea animalelor de companie si nu numai;
  • Servicii (de exemplu, plata transportului in comun, participarea la evenimente precum concerte sau meciuri).

Avantajele tehnologiei RFID

Tehnologia RFID are numeroase avantaje. Iata care sunt cele mai importante dintre ele:

  • O colectare rapida si precisa a datelor – etichetele RFID pot fi citite de la distanta si simultan, eliminand nevoia de a scana manual;
  • Monitorizarea automata – produsele si alte bunuri pot fi monitorizate automat pentru a imbunatati eficienta;
  • Un risc mai mic de erori – introducerea manuala a unor date se elimina, astfel ca datele vor fi precise. Prin urmare, capacitatea de a lua decizii se va imbunatati;
  • Un control mai bun a accesului la date – etichetele RFID pot restrictiona accesul la anumite date si creste securitatea informatiilor;
  • Detectarea falsurilor – tagurile RFID pot contine elemente de identificare unice, motiv pentru care se vor putea detecta mult mai usor falsurile;
  • Prevenirea furtului – inventarul si stocurile pot fi monitorizate in timp real, ceea ce inlesneste detectarea si prevenirea furturilor;
  • Monitorizarea in timp real a inventarului – astfel, vei putea asigura un nivel optim al produselor si preveni epuizarea stocurilor;
  • Un lant de aprovizionare suplu – tehnologia RFID poate fi folosita pentru a urmari produsele de-a lungul lantului de aprovizionare pentru o mai buna vizibilitate si eficienta;
  • Rezistenta si durabilitate, chiar si in conditii neprielnice (variatii de temperatura);
  • Scalabilitate si flexibilitate – un sistem RFID se poate adapta usor la nevoile schimbatoare ale unei companii;
  • O experienta mai buna pentru clienti – etichetele RFID pot fi folosite pentru plati contactless si optiuni de tip self-checkout.

Limitari ale tehnologiei RFID

In ciuda avantajelor sale incontestabile, tehnologia RFID prezinta anumite constrangeri:

  • Pretul – etichetele RFID sunt mai scumpe decat codurile de bare;
  • Tehnologia este mai dificil de implementat;
  • Confidentialitatea datelor;
  • Pot perturba alte unde radio;
  • Formarea personalului pentru folosirea sistemului RFID;
  • Impactul undelor radio asupra sanatatii, mai ales cele de frecventa inalta. In unele cazuri, poate interfera cu dispozitivele cardiace.

RFID vs NFC

NFC (comunicare in camp apropiat) se bazeaza pe protocolul RFID. Principala diferenta intre cele doua este ca un dispozitiv NFC poate actiona atat drept cititor, cat si ca eticheta (tag). Este posibil inclusiv sa transferi informatii intre doua dispozitive NFC. 

Un sistem NFC opereaza pe aceeasi frecventa ca RFID de inalta frecventa, respectiv 13,56 MHz. Din acest motiv, tehnologia NFC este folosita mai ales pentru comunicatii sigure si pentru controlul accesului (in special, prin plati contactless). 

Atat RFID, cat si NFC sunt tehnologii wireless pentru identificare fara contact direct, insa exista cateva diferente importante:

  • Raza de actiune
    • RFID – raza lunga de pana la 10 metri (in functie de tip);
    • NFC – raza scurta de pana la 10 cm.
  • Comunicare
    • RFID – comunicare intr-un singur sens de la eticheta la cititor;
    • NFC – comunicare dublu sens, de la cititor la eticheta si de la eticheta la cititor.
  • Aplicatii
    • RFID – inventar, managementul bunurilor, controlul accesului, monitorizarea oamenilor si a animalelor;
    • NFC – plati mobile, data sharing (transfer de imagini, text, video, audio, linkuri), bilete contactless, postere smart.
  • Costuri
    • RFID – etichetele sunt mai ieftine, iar cititoarele mai scumpe;
    • NFC – etichetele sunt mai scumpe, iar cititoarele mai ieftine. Uneori, pot fi incorporate in smartphone.
  • Securitate informationala
    • RFID – depinde de tip, unele sunt mai vulnerabile;
    • NFC – sunt considerate, in general, mai sigure, deoarece raza de actiune este mai mica si au o capacitate buna de criptare.

Cum poate fi utilizata tehnologia RFID in magazine

Tehnologia RFID are numeroase aplicatii in magazine:

  • Imbunatateste procedura de inventar – tehnologia RFID imbunatateste foarte mult acuratetea datelor de inventar ale magazinului, apropiindu-se de 100%. Procesul tipic de inventariere, care se realizeaza manual, necesita mult timp si are loc la intervale de timp prestabilite. Daca folosesti tehnologia RFID, vei sti exact unde se afla produsele tale si cate sunt;
  • Inlesneste primirea marfii – deoarece cititoarele RFID nu au nevoie sa fie foarte aproape de produse, acestea din urma pot fi receptionate si scanate rapid si cu precizie. Acest lucru este un castig important prin comparatie cu scanarea individuala a produselor si articolelor tale;
  • Simplifica gasirea produselor – de obicei, sistemele RFID au si capacitatea de a gasi produsele in magazin cu o tehnologie similara celei folosite de detectoarele de metale. Exista inclusiv etichete RFID sonore;
  • Ajuta la fluidizarea operatiunilor magazinului – de exemplu, intr-un magazin de haine poti avea blugi pentru femei pe 12 marimi diferite, 3 lungimi diferite si 4 culori diferite. Poate fi aproape imposibil sa ai o imagine de ansamblu asupra produselor tale. Prin folosirea tehnologiei RFID si monitorizarea sa poti vedea cand anumite haine nu mai sunt disponibile sau daca ai un stoc redus;
  • Ofera o imagine macro asupra traficului din magazin – prin monitorizare, vei vedea cum se misca produsele tale in magazin. Acest lucru te va ajuta sa monetizezi zonele cu trafic intens, sa urmaresti cosurile de cumparaturi abandonate, sa elimini zonele unde se creeaza blocaje, sa intelegi legatura dintre anumite articole si diferite trasee din magazin in anumite zile ale saptamanii;
  • Un proces de check-out rapid – produsele pot trece pe o banda pe care sunt scanate din mers si nu individual. Articolele pot, apoi, sa primeasca o eticheta pentru un cont de fidelitate preincarcat cu bani. Astfel, clientul trece pur si simplu printr-o zona cu cititor RFID atunci cand iese din magazin;
  • Contribuie la detectarea furturilor – monitorizarea datelor oferite de tehnologia RFID poate fi comparata cu informatiile oferite de camerele video. Poti vedea rapid ce articole au fost furate, pe ce usa au iesit si la ce ora. Aceste date pot fi predate, ulterior, autoritatilor.

Acum ai aflat ce inseamna RFID si cum te poate ajuta. Tehnologia si componentele sale au aplicatii dintre cele mai diverse, care pot simplifica atat viata oamenilor de rand, prin plati contactless si acces rapid la zonele de interes, cat si a antreprenorilor, prin abilitatile de receptie, stocare si monitorizare a datelor. 

Surse foto: Shutterstock 1, Shutterstock 2, Shutterstock 3, Shutterstock 4, Shutterstock 5, Shutterstock 6, Shutterstock 7, Shutterstock 8, Shutterstock 9.

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.