Conectarea caselor de marcat la ANAF

Data publicare articol:
Data revizuire articol:

Conectarea caselor de marcat la ANAF ajuta la fluidizarea tranzactiilor si a relatiei contribuabililor cu statul. Ultimul termen pentru legarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) se apropie de final.
Similar firmelor mari si in cazul firmelor mici si mijlocii, termenul nu va fi amanat, potrivit autoritatilor. Cum alternativa este plata unei amenzi, legarea caselor de marcat la ANAF devine obligatorie.

In continuare puteti citi mai multe despre termenele-limita pentru conectarea caselor de marcat la ANAF, caror aparaturi se aplica, ce obligatii au firmele, care sunt pasii conectarii si ce rol are digitalizarea tranzactiilor de acest fel.

  • Care sunt termenele de conectare
  • Ce aparatura trebuie conectata la ANAF
  • Ce obligatii au operatorii economici
  • Care sunt pasii conectarii caselor de marcat la ANAF
  • Ce rol are conectarea caselor de marcat la ANAF
  • Ce risca firmele care nu conecteaza casele de marcat la ANAF

Care sunt termenele de conectare

Potrivit unui raport al Ministerului Finantelor publicat de catre PCSCMR (Patronatul Comerciantilor si Servisantilor de Case de Marcat din Romania), situatia conectarii caselor de marcat pe data de 30 august, cea mai recenta publicare in acest sens, sta, dupa cum urmeaza:

  • 48.877 de case de marcat conectate in cazul companiilor mari, adica 91,4% dintre casele de marcat instalate la firmele mari. Acestea aveau termen-limita pana la data de 30 iunie 2021;
  • 18.819 de case de marcat conectate in cazul firmelor mijlocii, reprezentand 34,3% dintre casele de marcat instalate la aceasta categorie de companii. Pentru acestea termenul-limita de conectare este 30 noiembrie 2021;
  • 82.503 de case de marcat conectate in cazul firmelor mici, adica 15,7% din totalul caselor de marcat pentru acest tip de firme. Si in acest caz termenul-limita este 30 noiembrie 2021.

Conform legii toate categoriile de contribuabili s-au putut conecta la ANAF incepand cu data de 31 martie 2021. De asemenea, din totalul de 633.449 doar 150.199 de case de marcat erau conectate la ANAF la sfarsitul lunii august, reprezentand 23,7%.

Pentru a pune lucrurile in context, in categoria contribuabililor mici si mijlocii intra societatile comerciale de acest tip. Astfel, firmele mici nu se incadreaza in categoria de microentitati si nu depasesc doua criterii din cele de mai jos:

  • Cifra de afaceri neta – 35 milioane de lei, adica echivalentul a 7,896 milioane de euro;
  • Totalul activelor – 17,5 milioane de lei, adica 3,946 milioane de euro;
  • Numarul mediu de salariati in cursul unui an financiar – 50.

In categoria de firme mijlocii sau contribuabili mijlocii se incadreaza societatile comerciale care se afla in una din urmatoarele categorii:

  • Regii autonome, companii si societati nationale, societati cu capital majoritar sau integral de stat;
  • Institutii nationale de cercetare-dezvoltare organizate conform Ordonantei de Guvern nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, modificata si completata ulterior;
  • Persoanele juridice romane care au fost infiintate conform Legii societatii nr. 31/1990 cu modificari si completari ulterioare. Tot aici intra firmele rezultate din fuziunea cu alte societati comerciale;
  • Sucursalele contribuabililor persoane juridice straine care isi desfasoara activitatea in Romania.

Ce aparatura trebuie conectata la ANAF

Documentele ANAF, respectiv Ordinul nr. 435/2021, publicat pe 25 martie 2021, arata ca este obligatoriu ca toate aparatele de marcat electronice fiscale instalate in zone deservite de retele de comunicatii trebuie conectate.

Firmele care isi desfasoara activitatea intr-o zona fara acces la internet trebuie sa notifice ANAF si sa depuna un formular online (formularul F4110), in fapt, o declaratie pe proprie raspundere atasata ca anexa la Ordinul OpANAF nr. 435.2021.

In cazul firmelor mici si mijlocii, termenul de depunere a formularului este 30 noiembrie 2021. Acesta poate fi depus de catre contabilul societatii, daca are acces la internet.

Ce obligatii au operatorii economici

Operatorii economici care au case de marcat electronice fiscale in zone conectate la internet sunt obligati sa intreprinda demersurile necesare pentru a conecta aparatele de marcat la sistemul MF-ANAF. De aceea, este necesar sa va adresati unor persoane autorizate sa conecteze casele de marcat la ANAF, adica sa le conecteze la sistemul informatic al autoritatii fiscale. De asemenea, operatorii economici sunt obligati sa asigure, in mod permanent, conexiunea la internet pe durata tuturor tranzactiilor.

In fine, datele inregistrate de casa de marcat pana la realizarea conectarii la ANAF se vor inregistra prin declaratia A4200 care se va depune la sediul institutiei pana la data de 20 a lunii urmatoare celei de raportare.

In ceea ce priveste datele inregistrate dupa conectarea la sistemului informatic, acestea vor fi transmise in mod automat dupa generarea raportului Z de inchidere zilnica, fara a mai fi nevoie de o alta declaratie.

De exemplu, in cazul in care trecerea online s-a facut pe data de 4 noiembrie 2021, perioada cuprinsa intre 1 si 3 noiembrie 2021 va fi inregistrata prin declaratia A4200. Ulterior, de pe 4 noiembrie 2021, datele se vor transmite automat de catre casa de marcat conectata la internet.

Care sunt pasii conectarii caselor de marcat la ANAF

Primul pas pentru conectarea caselor de marcat la ANAF consta in obtinerea unui profil. Acest lucru se poate face in doua moduri: prin contul creat in Spatiul Privat Virtual (SPV) de catre o unitate autorizata pentru service sau prin intermediul portalului tehnicienilor de service. Despre acestea vom discuta mai jos.

Pentru a genera profilul cu ajutorul optiunilor oferite de SPV este necesar sa se completeze o cerere, respectiv formularul C802.

Este nevoie ca pentru fiecare casa de marcat sa completati urmatoarele date:

  • NUI;
  • Tipul de utilizare (uzual, schimb valutar, taximetrie, aeroporturi);
  • Furnizarea portului (se selecteaza „DA” in dreptul coloanei „Port”).

Dupa incarcarea cererii veti primi in contul SPV in sectiunea „Mesaje” un document PDF care va contine informatiile de tip profil aferente casei de marcat pentru care s-a solicitat generarea profilului.

Daca va doriti sa descarcati profilele prin intermediul SPV, persoana autorizata poate descarca pana la 1.000 de profile adaugand NUI-urile despartite prin virgula.

A doua modalitate de a obtine acces la profilul pentru casa de marcat se realizeaza cu ajutorul portalului tehnicienilor de service. Acestia se autentifica pe portalul tech.anaf.ro pe baza unui nume de utilizator si a unei parole. In general, aceste date se ofera la nivel de companie, fiecare administrator fiind obligat sa isi creeze propriii utilizatori pentru a putea genera profilele.

Dupa generarea profilului sau a profilelor in functie de numarul de case de marcat, urmeaza conectarea la sistemul informatic MF-ANAF. Acest lucru se realizeaza de catre personal autorizat. Pasii sunt urmatorii:

  • Introducerea in casa de marcat a unui fisier care reprezinta certificatul digital al ANAF;
  • Introducerea in casa de marcat a fisierului de profil pentru trecerea online, un fisier specific fiecarui aparat de marcat electronic fiscal;
  • Generarea unui raport Z de inchidere zilnica prin care se va verifica transmiterea sa cu succes la sistemul MF-ANAF;
  • Atasarea raportului Z de inchidere zilnica la cartea tehnica de interventii.

Ce rol are conectarea caselor de marcat la ANAF

Multi agenti economici se intreaba care vor fi consecintele acestei schimbari radicale de paradigma, digitalizarea informatiilor transmise la ANAF.

Datele transmise nu reprezinta o noutate, ci modul de transmitere si gestionare a informatiilor. Prin acest sistem, ANAF va descoperi mai usor eventualele disfunctionalitati aparute la fisierele transmite de aparatele de marcat. De asemenea, institutia fiscala spune ca va oferi informatii despre aceste anomalii in fiecare luna, prin intermediul Spatiului Privat Virtual.

Totodata se elimina necesitatea depunerii de declaratii in fiecare luna. Anterior, datele inregistrate de casa de marcat erau transmise prin depunerea declaratiei A4200 pana la data de 20 a lunii urmatoare celei de raportare.

Dupa conectarea la sistemul informatic al ANAF, datele vor fi transmise automat dupa generarea raportului Z de inchidere zilnica. Astfel, datele referitoare la bonurile fiscale (valoarea, numarul de ordine, cota de TVA aplicata etc.), informatii despre casa de marcat (marca si seria), precum si numarul de ordine al raportului Z vor fi trimise la ANAF zilnic si nu lunar.

Dupa conectare vor fi transmise inclusiv informatii legate de reduceri aplicate unor produse sau servicii, anularea unor operatiuni pe fondul unor erori si altele. Pe scurt, ANAF va fi la curent cu rezumatul bonurilor fiscale eliberate in fiecare zi.

In fine, autoritatea fiscala doreste sa reduca fenomenul de evaziune fiscala, mai ales in cazul comertului cu amanuntul si sa creasca incasarile din TVA.

Ce risca firmele care nu conecteaza casele de marcat la ANAF

Potrivit Ordinului OpANAF nr. 435.2021, firmele care nu conecteaza casele de marcat la ANAF risca amenzi cuprinse intre 8.000 si 10.000 de lei.

De asemenea, au inceput deja controalele si vor exista amenzi si daca sunt descoperite firme mici si mijlocii care nu au facut trecerea la data de 30 noiembrie.

Conectarea caselor de marcat la ANAF este un pas important in digitalizarea tranzactiilor economice si in reducerea evaziunii fiscale. Pentru firme, digitalizarea reduce numarul de drumuri la ANAF si ajuta la detectarea rapida a unor anomalii la nivelul documentelor fiscale.

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.